Tilskudsfrit DSB begejstrer på Christiansborg

VISION: DSB’s vision om at frigøre sig fra statslig kontraktbetaling efter 2030 møder ros fra flere sider i Folketinget. Nyt materiel og flere passagerer skal bane vejen, siger DSB-direktør.

Det skal være svært, før det bliver godt. De kommende 10 år står på store ombygninger af den danske jernbane. Men fra 2030 og frem lover DSB en så effektiv og konkurrencedygtig drift, at det statslige tilskud helt kan undværes.
Det skal være svært, før det bliver godt. De kommende 10 år står på store ombygninger af den danske jernbane. Men fra 2030 og frem lover DSB en så effektiv og konkurrencedygtig drift, at det statslige tilskud helt kan undværes.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

DSB melder sig nu aktivt på banen i diskussionen om fremtidens jernbanedrift i Danmark.

Sammen med sin kvartalsrapport for første del af 2017 løftede DSB samtidig sløret for en vision om at kunne gøre sig fri af den statslige kontraktbetaling efter 2030.

Det budskab falder i god jord på Christiansborg.

Dokumentation

DSB om fremtidens jernbane

I DSB's kvartalsrapport for første del af 2017 opridser ledelsen ambitionen om et DSB med en økonomi, der efter 2030 vil kunne undvære kontraktbetaling fra staten:

  • "I forlængelse af den politiske aftale om passagertogstrafik i Danmark 2015-2024 har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet igangsat en sektoranalyse af den fremtidige passagertogstrafik i Danmark."
  • "Formålet er at skabe en samlet strategi med klare udviklingsmål for jernbanen til gavn for kunderne. Det er en analyse, der vil kunne medføre ændringer i DSB’s rolle og ansvar for togdriften. I bund og grund står valget principielt mellem et udbudt DSB, hvor DSB’s togdrift enten udbydes i sin helhed eller opdeles i et antal pakker, eller en fortsættelse af DSB."
  • "I perioden frem mod 2030 vil der i den danske jernbanesektor blive gennemført markante forandringer med massive investeringer i signalprogram, elektrificering, nye spor og indkøb af Fremtidens tog."
  • "Forandringerne vil på længere sigt medføre, at passagertogstrafikken får en væsentlig bedre kvalitet, og at den kan drives væsentligt mere effektivt. Indtil da vil sektoren være præget af en risikofyldt omstilling med afledte driftsforstyrrelser. Jernbanesektoren er med andre ord en stor byggeplads frem mod 2030."
  • "De senere års økonomiske resultater har vist, at DSB evner at skabe en konstant mere effektiv virksomhed. Det er vores vision, at DSB på baggrund af et el-baseret togsystem, nyt togmateriel og på en optimeret infrastruktur vil kunne agere markedsorienteret og skabe et fremtidens DSB uden statstilskud."
  • "DSB vurderer, at et markedsorienteret DSB vil kunne realisere mindst den samme effektivitet, som der eventuelt kan opnås ved udbud, men med en væsentlig lavere risiko."

Kilde: DSB


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00