Debat

Togdriften skal nytænkes

DEBAT: DSB's snarlige kontraktudløb giver en unik mulighed til at få nytænkning på banen om fremtidens togdrift. Konkurrence og præcise krav er vigtige midler til en sund infrastruktur, skriver transportordfører Villum Christensen (LA).
Konkurrence er beviseligt et effektfuldt middel til at sikre en mere dynamisk udvikling i den offentlige sektor, skriver transportordfører Villum Christensen (LA).
Konkurrence er beviseligt et effektfuldt middel til at sikre en mere dynamisk udvikling i den offentlige sektor, skriver transportordfører Villum Christensen (LA).Foto: FT.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen (LA)
Medlem af Folketinget og transportordfører 

En moderne og velfungerende infrastruktur er helt afgørende for Danmarks position som et konkurrencedygtigt samfund med vækst, jobskabelse og grundlag for varig velfærd.

Det gælder også med hensyn til jernbanen, der sammen med veje, broer, havne og lufthavne er en grundpille i vores trafikale infrastruktur.

I de senere år er der indgået en række brede politiske aftaler om modernisering og opgradering af jernbanen, herunder med hensyn til det store signalprojekt, elektrificering, nye strækninger samt opgradering af eksisterende strækninger.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

I løbet af de kommende år vil passagererne opleve at få gavn af disse store investeringer.

Udbud som middel - ikke mål
Men kloge investeringer gør det ikke alene, hvis vi vil nå målet om en bedre og billigere togdrift.

Når man lytter til debatten, lyder det nogle gange, som om det er raketvidenskab at udbyde togdrift, og at vi vil stå som "first movers". Nej, der er simpelt hen ingen grund til at vente, og alle, der følger bare en lille smule med, vil vide, at DSB ingen jordisk chance har for at kunne løfte de forestående opgaver med de krav, der er til materiel og finansiel styrke.

Villum Christensen (LA)
Medlem af Folketinget og transportordfører

Vi skal også søge nye veje til at nå målet om effektivisering og bedre organisering af togdriften, samtidig med at der værnes om ordentlige arbejdsvilkår for medarbejderne på banen.

Et vigtigt middel til at nå målet er at sørge for mere konkurrence på banen. Konkurrence og udbud af togdriften er altså ikke et mål i sig selv.

Det er beviseligt et effektfuldt middel til at sikre en mere dynamisk udvikling i den offentlige sektor.

Udbud er en vej til en mere effektiv og konkurrencedygtig togdrift, hvor billetpriserne holdes i ave, samtidig med at det nuværende behov for tilskud til togdriften fra skatteyderne på omkring 5 milliarder kroner om året kan reduceres.

Præcise krav er en vigtig forudsætning
DSB's nuværende store trafikkontrakt udløber med udgangen af 2014. Derfor har vi nu en enestående mulighed for at få nytænkning på banen som grundlag for fremtidens kontrakter om togdriften.

Et første afgørende trin i processen er, at politikerne indgår en bred aftale med formulering af præcise krav til togdækningen landet over - strækning for strækning.

Ikke mindst i forhold til de tyndere befolkede dele af landet er det vigtigt at tage politisk stilling til antal tog i timen, antal regionaltog, antal intercitytog med direkte forbindelse til København, standsningssteder osv.

Disse krav skal bidrage til at sikre et Danmark i balance.

Desuden skal der tages politisk stilling til rettidighed, service i togene, passagerrettigheder ved forsinkelse eller aflysning af tog, god information til passagerer før og under rejsen, krav om sammenhæng på tværs i den kollektive trafik m.v.

IC4-skandalen viser, at det også er påkrævet at stille klare krav om pålideligt togmateriel.

Konkurrence giver både bedre og billigere service
Når vi har løst denne opgave, kan der formuleres konkrete udbud i sammenhængende pakker, som DSB og andre togoperatører kan byde på.

På de mere magre strækninger vil konkurrencen handle om, hvem der skal have mindst for at leve op til de specificerede krav.

På de mere fede strækninger såsom Aalborg-København vil konkurrencen handle om, hvem der vil betale mest for at få lov til at køre tog og høste billetindtægterne.

Der er altså ikke tale om, at private togoperatører bare skal have foræret overskudsgivende togdrift. Tværtimod skal kørslen vindes i en fair konkurrence, hvor DSB konkurrerer på lige fod med andre.

I Danmark har vi som bekendt allerede høstet positive erfaringer med udbud af togdriften. Det gælder for Arrivas kørsel i Jylland, hvor der efter en vanskelig opstart i 2003 er opnået enestående resultater.

Rigsrevisionen har afdækket, at der i kraft af konkurrencen er sparet mere end 300 millioner kroner på togdriften, samtidig med at passagerernes og medarbejdernes tilfredshed er vokset.

Alt i alt et skoleeksempel på, hvordan konkurrence på banen er det rette middel til bedre service for passagererne og en mindre regning til skatteborgerne.

Udbud en nødvendighed
Dette fremragende resultat ser jeg gerne udbredt til flere strækninger i Danmark. Her er vi helt på linje med regeringens Produktivitetskommission, der også klart anbefaler mere konkurrence på banen.

Vi skal også skele til resultatet af liberaliseringen i andre europæiske lande, hvor der er opnået en bedre og billigere drift samt stor tilgang af passagerer ved hjælp af mere konkurrence på skinnerne.

Når man lytter til debatten, lyder det nogle gange, som om det er raketvidenskab at udbyde togdrift, og at vi vil stå som "first movers".

Nej, der er simpelt hen ingen grund til at vente, og alle, der følger bare en lille smule med, vil vide, at DSB ingen jordisk chance har for at kunne løfte de forestående opgaver med de krav, der er til materiel og finansiel styrke.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00