Trafikmilliard i spil som Togfond-redning
TOGFOND: Står det til Radikale, kan fremtidige midler til kollektiv trafik bruges som lappeløsning for manglende olieindtægter til Togfonden. DF er positive, men Enhedslisten stejler.
Morten Øyen
RedaktørHjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørHvis vi skal opnå noget i forhold til klimaet og i forhold til forbedringer for passagererne, så skal togfonden udrulles så hurtigt som muligt.
Andreas Steenberg (R)
Transportordfører
De manglede olieindtægter til Togfonden skal hentes fra den såkaldte trafikmilliard.
På baggrund af Nordsøudvalgets rapport besluttede S-SF-R-regeringen, DF og Enhedslisten i 2013 at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Partierne besluttede at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik ved at etablere Togfonden DK, der skal elektrificere jernbanenettet og realisere timemodelen, der sikrer, at transporttiden mellem Danmarks største byer - København-Odense-Aarhus-Aalborg - bliver én time.
Det foreslår Radikale, som samtidig afviser idéen om, at nogle af projekterne i Togfonden bliver udskudt på grund af manglende olieindtægter. Konkret vil partiet fra 2020-2042 reservere en halv milliard kroner om året fra trafikmilliarden til at lappe hullet i Togfonden.
”Den her storkonflikt omkring Togfondens finansiering kan løses relativt nemt. Hvis du lægger en ekstra buffer ind på 11 milliarder kroner, så bør man ikke stille spørgsmålstegn om finansieringen mere,” siger Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.