Mere undervisningstid giver højere karakterer

FORSKNING: Flere undervisningstimer hjælper på karaktererne, viser ny ph.d.-afhandling.
Især flere timer i matematik har indflydelse på karaktererne, viser ny dansk forskning.
Især flere timer i matematik har indflydelse på karaktererne, viser ny dansk forskning.
Uffe Laursen

For første gang er det nu dokumenteret, at det hjælper på børns karakterer at modtage mere undervisning.

Det er ph.d.-studerende Vibeke Myrup Jensen fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, der har undersøgt ændringen i undervisningstimer på de danske folkeskoler og sammenholdt ændringerne med elevernes karakterer, efter at den ny folkeskolelov blev indført i 2003,

"Tidligere har den økonomiske forskning fokuseret mere på, hvorvidt klassekvotienten og udgifter pr. elev påvirker elevernes indlæring, og det er derfor nyt, at der nu forelægger resultater om betydningen af antallet af undervisningstimer," siger Vibeke Myrup Jensen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00