Debat

Åbent brev til undervisningspolitikerne: Bevar de tværfaglige faggrupper i HF

DEBAT: En flerfaglig undervisning med enkeltfaglig eksamen er uhensigtsmæssig på flere plan. Det argumenterer HF-Centret Efterslægtens rektor, Anne Frausing, og lektor Lars Krogh for i et åbent brev til ministeren og udvalget.

"Det naturlige vil være, at alle fag indgår i eksaminationen," skriver rektor Anne Frausing (foto) og lektor Lars Krogh i det åbne brev.
"Det naturlige vil være, at alle fag indgår i eksaminationen," skriver rektor Anne Frausing (foto) og lektor Lars Krogh i det åbne brev.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Åbent brev til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) og Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg

Det vil være vanskeligt at få fagene til at hænge sammen med et krav om enkeltfaglig eksamen ved afslutningen.

Rektor Anne Frausing og lektor Lars Krogh
I et åbent brev til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) og Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg

Af Anne Frausing,
Rektor, HF-Centret Efterslægten

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Lars Krogh,
Lektor, Thy/Mors HF og VUC, GL's udvalg for HF på VUC

Siden gymnasiereformen i 2005 har HF arbejdet med at udvikle de to faggrupper - NF og KS.

Efterhånden har de to faggrupper fundet en rigtig god form og er blevet en del af den faglige profil og den faglige kultur i HF.

Ikke mindst har de to faggrupper været med til at definere indholdet i begrebet anvendelsesorientering bl.a. gennem at indgå i forskellige tonede uddannelsesforløb.

Fagene i de to faggrupper fungerer i et fint samspil og i en balance mellem særfaglige områder og fællesfaglige områder.

Faggrupperne og den fællesfaglige eksamen er med til at sikre studiekompetencen i HF, idet den stadfæster at kunne håndtere helheden i tilgangen til et fagligt område og samtidig kunne være i stand til at karakterisere det særfaglige i tilgangen til samme område.

Splittelse medfører vilkårlighed
I det nye udspil til eksamen i de to faggrupper vil dette blive splittet, samtidig vil der opstå en vilkårlighed i forhold til eksamen, dels hvor en karakter i et fag ville gælde for et andet fag og dels at kursister landet over vil opleve forskellige eksaminer afhængig af hvilket fag, der er trukket.

Endvidere vil det være vanskeligt at få fagene til at hænge sammen med et krav om enkeltfaglig eksamen ved afslutningen.

Vi vil derfor kraftigt opfordre til endnu engang at se på denne del af forliget omkring HF.

Eksamen skal afspejle, hvordan fagets indhold er sat i spil i undervisningen, og det naturlige vil således være, at alle fag indgår i eksaminationen.

Eksamen kan fortsætte med samme indhold som i dag, men samtidig kan rammerne omkring afviklingen af eksamen ændres, således det bliver en eksamen svarende til den, der var gældende frem til fjernelsen af eksamensprojektet i HF.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00