Debat

BUPL og SL: Pædagoguddannelsen skal løftes – ikke lukkes

DEBAT: Undervisningstaxameteret på pædagoguddannelsen er ulogisk lavt, mener en række aktører. I stedet for at spare på uddannelsen bør pædagogstuderende ses som kommende velfærdsagenter, der har brug for lige så meget undervisning som alle andre professionsuddannelser.

Pædagoguddannelsen er ikke den samme, som den var for 20-30 år siden. Derfor kræver den flere undervisningstimer. 
Pædagoguddannelsen er ikke den samme, som den var for 20-30 år siden. Derfor kræver den flere undervisningstimer. Foto: Colourbox
Sara Ridder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lasse Bjerg Jørgensen, Marie Sonne og Peter Møller Pedersen
Hhv. faglig sekretær hos BUPL, næstformand i Socialpædagogernes Landsforbund og uddannelseschef ved VIA University College

Regeringen har planer om et nyt finansieringssystem af landets videregående uddannelser. I dag bliver uddannelserne udelukkende finansieret efter produktion, men fremover vil uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V) fokusere mere på kvaliteten af uddannelserne. Det er vi helt enige med ministeren i, og vi opfordrer til, at der samtidig ryddes op i ulogiske forskelle på uddannelsestaxametrene.

Blandt laveste
Undervisningstaxameteret på pædagoguddannelsen har i mange år været det laveste blandt professionsuddannelserne. I 2014 lå taksten pr. studerende på 38.200 kroner om året. Det er markant lavere end f.eks. læreruddannelsen og ergoterapeut – og halvt så stort som sygeplejerskerne, der får 75.800 kroner om året.

Det lave taxameterbeløb skyldes, at pædagoguddannelsen for 20-30 år siden havde ganske få højtuddannede undervisere – og generelt en helt anden profil. Men virkeligheden er en helt anden i dag. Stort set alle undervisere er akademikere, og kravene til de studerende er skærpet markant. Derfor er det himmelråbende forkert, at uddannelsen har et rekordlavt timetal. Lad os nu få lavet en fair fordeling mellem professionsuddannelserne, så alle studerende får lige mange undervisningstimer, øvelsestimer og vejledningstimer.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Veluddannede pædagoger er en klog investering for velfærdssamfundet, så de efter endt uddannelse kan give børn, unge, voksne og ældre støtte og omsorg til udvikling, læring og trivsel.

Ubalance
Pædagoguddannelsen er sammen med landets øvrige professionsuddannelser kendetegnet ved, at man kan uddanne sig i hele Danmark. Lige fra København og Nykøbing Falster til Aabenraa og Hjørring. Pædagoguddannelsen passer lige ind i regeringens strategi om et Danmark, der skal hænge sammen.

Ministeren skal tænke smartere og mere langsigtet. Han skal se de pædagogstuderende som kommende velfærdsagenter, der kommer til at gøre en forskel på landets dag- og fritidsinstitutioner, skoler og døgntilbud i hele Danmark. 

Lasse Bjerg Jørgensen, Marie Sonne og Peter Møller Pedersen
Hhv. faglig sekretær hos BUPL, næstformand hos Socialpædagogernes Landsforbund og uddannelseschef ved VIA University College

Derfor er det ironisk, at selvsamme regerings spareplaner på uddannelsesområdet utvivlsomt vil føre til lukning af professionsuddannelser i yderområderne. Det giver ingen mening, at regeringen med den ene hånd flytter statslige arbejdspladser til flere provinsbyer – og med den anden hånd strammer skruen så hårdt, at byernes uddannelsesinstitutioner må lukke, og lokale borgere må tage til takke med mange uuddannede på velfærdsområdet. Det skaber i hvert fald ikke et ”Danmark i balance”.

Vigtig uddannelse
Hele 5.163 ansøgerne blev i sommeren 2015 optaget på pædagoguddannelsen. Det gør pædagoguddannelsen til den allerstørste i Danmark, og der er brug for hver og en af de kommende pædagoger. Betydningen af det pædagogiske arbejde er de seneste år blevet dokumenteret gang på gang i store forskningsrapporter. Senest ved ’Det Nationale Forskningscenter for Velfærd’ (SFI) om kvalitet i daginstitutioner: Gode normeringer og uddannede pædagoger har afgørende betydning for, om børn senere i livet klarer sig godt.

Så ministeren skal tænke smartere og mere langsigtet. Han skal se de pædagogstuderende som kommende velfærdsagenter, der kommer til at gøre en forskel på landets dag- og fritidsinstitutioner, skoler og døgntilbud i hele Danmark. Så løft nu pædagoguddannelsen – lad være med at lukke den.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00