Dårlig kommunikation skader praktikforløb

PRAKTIK: Samspillet mellem erhvervsskolerne og praktikvirksomhederne halter gevaldigt, og det går ud over elevernes undervisning. Det viser en ny evaluering fra EVA, som peger på, at der er brug for bedre kommunikation mellem skolerne og virksomhederne.
Per Bang Thomsen

I praksis er det overladt til nogle elever selv at skabe sammenhæng mellem skole- og praktikdelen af deres erhvervsuddannelse og sørge for, at det, de lærer de to steder, faktisk spiller sammen. Det placerer et stort ansvar på elevernes skuldre, som ikke alle elever kan løfte.

Pernille Hjermov
Specialkonsulent hos EVA

Når erhvervsskoleelever skal i praktik i private virksomheder, er de ofte overladt helt til dem selv.

Ifølge en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) halter samspillet og kommunikationen mellem erhvervsskolerne og praktikvirksomhederne nemlig gevaldigt, og det går ud over elevernes uddannelse og faglige udvikling.

“I praksis er det overladt til nogle elever selv at skabe sammenhæng mellem skole- og praktikdelen af deres erhvervsuddannelse og sørge for, at det, de lærer de to steder, faktisk spiller sammen. Det placerer et stort ansvar på elevernes skuldre, som ikke alle elever kan løfte,” siger specialkonsulent Pernille Hjermov, projektleder for evalueringen.

DI: Brug for mere samspil
EVA har helt konkret gransket samspillet mellem skolerne og praktikvirksomhederne på it-supportuddannelsen, kokkeuddannelsen og bygningsmaleruddannelsen, og ifølge evalueringen er der ofte slet ingen dialog om elevernes faglige udvikling i løbet af uddannelsen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00