Debat

Dansk Erhverv: Eleverne skal kunne se formålet med matematikken

DEBAT: Kære Jens Philip Yasdani, vi bliver ved med at råbe op om mere og bedre matematik, fordi det er kompetencer, vi har brug for. Det er rigtigt, at faget skal tættere på virkeligheden, men matematik har også et abstrakt niveau, som eleverne skal mestre, skriver Mette Fjord Sørensen fra Dansk Erhverv.

Mikkel Bødker Olesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Fjord Sørensen
Uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv

”Matematik er uundværlig i den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling samt i de fleste aspekter af styring og udvikling af samfundet. Matematik er samtidig væsentligt i hverdagen. Matematik har ledsaget kulturens udvikling fra de tidligste civilisationer og menneskets første overvejelser om tal og form.” Sådan indledes fag- og læreplan på matematik på B-niveau under punktet identitet.

Og det er det springende punkt – fordi det er denne identitet og forståelse, eleverne skal have af matematik.

Politikere, erhvervsfolk, kommissioner, gymnasielærere med videre kan stå på toppen af Mount Everest og råbe, at matematik er vigtigt, men i sidste ende er det, der betyder noget, at eleverne kan se formålet med matematik – kort sagt – ”hvad skal jeg bruge det til?”.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Her har DGS' formand, Jens Philip Yasdani, en pointe, når han i sit indlæg skriver, at det ikke hjælper at tvinge nogen til noget, de ikke har lyst til.

Også et abstrakt niveau
Helt overordnet skal vi være bedre til at bringe matematikken i ”virkelighedens verden”, og lige nu har vi en fordel gennem den teknologiske udvikling. For matematik bliver mere og mere central, og anvendelsesmulighederne bliver mere synlige med teknologien.

Måske er det naivt, men jeg tror på, at hvis eleverne får svar på, hvad de kan bruge matematikken til, så vil lysten og til dels også evnerne følge med. 

Mette Fjord Sørensen
Uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv

Udvikling af kunstig intelligens, anvendelse af store mængder af data, kodning af platforme til det nyeste online game. Alt det kræver matematiske kompetencer. Det er afgørende, at vi bliver bedre til at vise, hvad matematikken kan bruges til, og hvilke muligheder der følger med, når man gider matematikken.

Vi skal starte et sted, og kravet, om at flere skal tage matematik på B-niveau, er derfor væsentligt. Og jeg må erkende, at jeg bliver en smule stram, når Jens Philip Yasdani skriver: ”I stedet for at lade gymnasiet blive dikteret af erhvervslivet og tvinge flere elever til at have et fag, de hverken har lyst til eller evner for, bør man ændre selve faget …” 

Dansk Erhverv er nemlig store fortalere for, at matematikken også har fokus på anvendelse i relation til de studieretninger, som eleverne har. Men matematik har også et abstrakt niveau, som eleverne skal mestre for at kunne anvende faget.

Flere valgmuligheder
Måske er det naivt, men jeg tror på, at hvis eleverne får svar på, hvad de kan bruge matematikken til, så vil lysten og til dels også evnerne følge med. Derfor finder jeg det også positivt, når adjunkt Asgar M. Wingender påpeger, at et stigende matematikniveau har en positiv effekt på indkomsten. Både fordi eleverne er bedre til matematik, og matematik på B-niveau åbner flere døre til videregående uddannelser.

En optælling, Dansk Erhverv foretog i 2015, viste, at en student med matematik på B-niveau ville have 58 flere valgmuligheder i forhold til videregående uddannelsesmuligheder end en student, der havde matematik på C-niveau.

Eleverne skal spidse ører
Det er derfor også væsentligt, at det understreges i læreplanerne i matematik, at formålet er: ”Eleverne skal opnå alment dannende, anvendelsesbetonet og studieforberedende matematisk indsigt, der bidrager til en forståelse af matematikkens afgørende betydning for at kunne beskrive, forstå og kommunikere om naturvidenskabelige og teknologiske samt samfundsvidenskabelige og kulturelle spørgsmål.”

Men det formål skal også oversættes, så eleverne har forståelse om, hvorfor de skal spidse ørerne i matematiktimerne, hvorfor det er kompetencer, som bliver efterspurgt, og hvilke muligheder og fordele matematik fører med sig.

Så kære Jens Philip Yasdani, erhvervslivet bliver ved med at råbe om mere og bedre matematik, fordi det er kompetencer, som vi har brug for, at I elever har med jer, når I kommer på arbejdsmarkedet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Fjord Sørensen

Afdelingschef for politik og presse, DM, fhv. stabschef, Radikale Venstre
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2006), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 2008)

0:000:00