Danskerne tror ikke på skolereformen

MENINGSMÅLING: Kun hver fjerde dansker tror på, at skolereformen vil medføre dygtigere elever. ”Reformen er ikke kommet godt fra start. Det var ikke klogt at køre den sammen med arbejdstidskonflikten,” konstaterer undervisningsministeren.

Det var ikke klogt at gennemføre skolereformen sammen med arbejdstidskonflikten med lærerne - men det er vigtigt at huske, at udgangspunktet for reformen var de mange elever, der forlod skolen uden basale kompetencer i dansk og matematik, understreger undervisningsminister Ellen Trane Nørby.
Det var ikke klogt at gennemføre skolereformen sammen med arbejdstidskonflikten med lærerne - men det er vigtigt at huske, at udgangspunktet for reformen var de mange elever, der forlod skolen uden basale kompetencer i dansk og matematik, understreger undervisningsminister Ellen Trane Nørby.Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Erik Bjørn Møller

Som regering overtager man jo landet på det niveau, det er på – og dermed også alle de udfordringer og problemer, der har været med folkeskolereformen.

Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister
Fakta
Meningsmålingen er foretaget på Norstats internetpanel for Altinget blandt 1000 svarpersoner fra et repræsentativt udsnit af befolkningen over 18 år. Data er vægtede efter Altingets seneste gennemsnit af meningsmålinger, så de også er politisk repræsentative. Svarene er indsamlet i perioden 21. august til 24. august 2015.

Spørgsmålene lød:
Reformen af folkeskolen går nu ind i sit andet år. Tror du, at reformen komme til at medføre, at vores skoleelever bliver fagligt dygtigere?
24 pct. svarer ja.
48 pct. svarer nej.
27 pct. svarer ved ikke.
Mener du, at folkeskolelærerne er dygtige nok til at lære børnene det, de skal lære?
57 pct. svarer ja.
27 pct. svarer nej.
16 pct. svarer ved ikke.

Mens folkeskolereformen er gået ind i sit andet år, skrumper danskernes tiltro til, at reformen som tilsigtet kommer til at gøre eleverne fagligt dygtigere.

Det viser en ny meningsmåling, som Norstat har foretaget for Altinget.

Kun 24 pct. af de adspurgte tror på, at reformen vil medføre fagligt dygtigere elever, mens dobbelt så mange – nemlig 48 pct. - svarer nej på spørgsmålet. Tidligere har målinger vist markant større tiltro til effekten af skolereformen. Men samtidig viser den nye Norstat-måling, at et flertal har tiltro til, at folkeskolelærerne er dygtige nok til at lære børnene det, de skal.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00