Debat

Den Økologiske Produktionsskole: Skab plads de til sårbare unge

DEBAT: Målet om, at alle unge skal have en uddannelse, kan kun nås, hvis vi sørger for at skabe plads til de mere sårbare unge. Derfor er det vigtigt, at vi indretter uddannelser, der er overskuelige og socialt inkluderende, skriver Den Økologiske Produktionsskole.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jesper Lund
Viceforstander på Den Økologiske Produktionsskole i København

Man kan roligt sige, at ”posen rystes” i forhold til de unge, der har svært ved at få taget en ungdomsuddannelse.

Det er positivt og giver mulighed for at tænke stort og nyt. Men inden vi lader os rive med i begejstringen, må vi ikke overse, at det, der for en myndighed virker overskueligt – store, standardiserede uddannelsesinstitutioner med mulighed for at sammensætte et individuelt tilpasset skema – for den enkelte unge meget vel kan vise sig halsbrækkende uoverskueligt.

Manglende fællesskab og motivation
Den gruppe unge, der er på tale, har det til fælles, at de ikke umiddelbart kan gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse. Derudover har de måske ikke så meget til fælles – de begrænsninger, de står over for, er af forskellig art. Ikke desto mindre er det formålstjenligt i denne forbindelse at se lidt nærmere på, hvor det er, de unge typisk falder af det ordinære spor.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

En meget stor del af eleverne på produktionsskoler har tidligere forsøgt sig på andre uddannelser – tekniske skoler, uddannelsescentre og så videre – uden succes. Går man de unge lidt på klingen, viser det sig ofte, at det ikke (alene) er de faglige krav, der har stået i vejen, men snarere at de ikke har kunnet finde ind i et socialt fællesskab og ikke har kunnet overskue hverdagen på uddannelse.

Og når det er begyndt at gå galt, er der ingen, der har grebet dem, inden de faldt fra. Og for mange gælder det tillige, at deres uddannelsesvalg er begrundet i ”et eller andet skulle jeg jo vælge …” frem for en motivation rettet mod faget eller professionen.

Nogle elever ”farer vild”, hvis de selv skal manøvrere rundt mellem forskellige fag, lokaler og klasser. Andre tør ikke spise i kantinen, før der er gået et par måneder. Hvis ikke der bliver plads til dem i den nye forberedende uddannelse, kan vi godt på forhånd opgive den nye 100 procent-målsætning.

Jesper Lund
Viceforstander på Den Økologiske Produktionsskole

Overskuelige og socialt inkluderende uddannelser
Skal vi komme denne gruppe unge i møde, skal vi altså indrette uddannelser, der er overskuelige og socialt inkluderende, og hvor hverdagens kontakt til andre elever, lærere og vejledere er tæt og personlig.

Og vi kan ikke basere os på, at eleven selv kommer med en motivation, der kan bære igennem, men i stedet tage på os at skabe en hverdag, hvor aktiviteter ikke bare peger ind i fremtiden, men også giver umiddelbar mening for den unge. Ligesom en faglig identitet hos den unge ikke kan forudsættes, men må skabes undervejs.

Nogle elever ”farer vild”, hvis de selv skal manøvrere rundt mellem forskellige fag, lokaler og klasser. Andre tør ikke spise i kantinen, før der er gået et par måneder. Hvis ikke der bliver plads til dem i den nye forberedende uddannelse, kan vi godt på forhånd opgive den nye 100 procent-målsætning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00