Eksperter i tvivl om inklusion

EFTERSYN: Regeringens bebudede eftersyn af inklusion i folkeskolen hilses velkomment af eksperter, som selv er i tvivl om, hvor godt eller skidt det går. Inklusion er blevet holdeplads for alle mulige problemer, påpeger SFI-direktør.

Inklusion er nok ikke helt så stort et problem, som mediedækningen kan give indtryk af, siger SFI-direktør Agi Csonka.
Inklusion er nok ikke helt så stort et problem, som mediedækningen kan give indtryk af, siger SFI-direktør Agi Csonka.Foto: Pressefoto
Erik Bjørn Møller

Det er altså ikke de tilbageførte elever, der ”trækker niveauet ned”, men de kommer i klasser, som i forvejen klarer sig mindre godt.

Agi Csonka
Adm. direktør i SFI

Mens medierne i perioder har bugnet af konkrete historier om inklusionens katastrofale konsekvenser for elever, viser en undersøgelse fra SFI, at det generelt ikke står helt så slemt til med indsatsen med at inkludere flere elever i den almindelige undervisning, som mediedækningen ellers kan give indtryk af.

Uklarheden om, hvor godt eller skidt det egentlig står til med inklusionen, var nærmest den røde tråd blandt eksperterne, da de i sidste uge i Sorø deltog i det årlige undervisningstopmøde i Sorø, hvor netop inklusion og regeringens bebuderde eftersyn af indsatsen var øverst på dagsordenen.

”Måske står det ikke helt så slemt til, som man får indtryk af fra mediedækningen. Derfor er det en god idé med et eftersyn, så vi fokuserer på, hvad der skal til for at lykkes, og så vi får afdækket, hvor store problemerne egentlig er,” lød det fra adm. direktør for SFI og formand for Rådet for Børns Læring, Agi Csonka.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00