Debat

El-forbund: Virksomheder udnytter VFU til gratis arbejde

DEBAT: Med et praktikpladspotentiale på knap 34.000 er det på tide at få et opgør med den virksomhedsforlagte undervisning (VFU) på praktikpladscentrene og herigennem muligheden for misbrug af skolepraktikelever som gratis arbejdskraft i op til tre måneder. De kommende praktikpladsforhandlinger er en oplagt mulighed, skriver uddannelsesansvarlig i Dansk El-Forbund Benny Yssing

Vi har brug for et opgør med VFU, så reglerne strammes og kun tillader brug af VFU i to uger, mener Benny Yssing fra Dansk El-Forbund.
Vi har brug for et opgør med VFU, så reglerne strammes og kun tillader brug af VFU i to uger, mener Benny Yssing fra Dansk El-Forbund.Foto: Dansk El-Forbund
Marie Dissing Sandahl
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De kommende praktikpladsforhandlinger mellem parterne og regeringen giver mulighed for at binde den sidste sløjfe på en god og ambitiøs erhvervsuddannelsesreform. Regeringen skal have ros for at have lyttet og inddraget arbejdsmarkedets parter i processen omkring reformen, men nu er det tid til at sikre, at de meget dygtige og forhåbentlig væsentligt flere unge mennesker, som vælger en erhvervsuddannelser, også får en praktikaftale.

Det er positivt, at man med praktikpladscentrene kan sikre de unge en uddannelsesgaranti, så de ved, at de har mulighed for at færdiggøre deres uddannelse, men kernen og styrken i en erhvervsuddannelse er stadig vekselprincippet mellem skolen og praktikken i virksomheden.

I forbindelse med forhandlingerne er det også værd at bemærke, at den fulde og hele uddannelsesaftale, hvor en virksomhed tager ansvaret fra dag et, selvfølgelig skal huskes på. Det er disse virksomheder, som påtager sig det fulde ansvar, som skal have det største incitament for at tage lærlinge.

De gode eksempler
I forbindelse med praktikpladsforhandlingerne bør man kigge nærmere på de gode eksempler, hvor brugen af virksomhedsforlagt undervisning (VFU) nytter noget, og hvor den biddrager til at øge antallet af praktikpladsaftaler. På EUC Syd har man valgt at være konsekvent i sin brug af VFU. Her kommer en elev som udgangspunkt ikke i VFU i mere end 14 dage, og de 14 dage forlænges kun én gang, hvis der er en god grund til det.

14 dage er nemlig rigeligt til, at virksomheden kan vurdere eleven og efterfølgende indgå en aftale med vedkommende. Metoden med kun at have elever i VFU i 14 dage har – suppleret med et grundigt arbejde med at gå i dialog med virksomhederne og målrettet arbejde for at finde det rigtige match mellem virksomhed og elev – givet meget flotte resultater. 


Virksomhedsforlagt undervisning eller gratis arbejdskraft
Formålet med VFU – som er uden omkostninger for virksomheden - er at give eleverne et indblik i en virksomheds hverdag og opnå praktisk erfaring. Samtidig giver det arbejdsgiverne mulighed for at vurdere eleven og efterfølgende indgå en brik-aftale (del- og/eller restuddannelsesaftale). På den måde kan VFU være et godt rekrutteringsredskab til indgåelse af praktikpladsaftaler. Vi skal fortsat have flest mulige elever uddannet i en vekslen mellem praktik i en virksomhed og skoleophold.

Men desværre ser vi alt for mange tilfælde, hvor virksomheder bevidst benytter elever i VFU som ulønnet arbejdskraft i op til tre måneder. Der er endda virksomheder, som direkte spekulerer i løbende at have elever gående som gratis arbejdskraft. Når perioden på tre måneder for en elev er gået, finder de så bare en ny elev, som kan fungere som arbejdskraft i endnu tre måneder – i stedet for at indgå en praktikaftale med eleven.

VFU er – hvis ikke den benyttes efter hensigten og i et langt kortere omfang, end det er tilfældet i dag – dybt hæmmende for udviklingen af brik-aftaler.

Desværre ser vi alt for mange tilfælde, hvor virksomheder bevidst benytter elever i VFU som ulønnet arbejdskraft i op til tre måneder. Der er endda virksomheder, som direkte spekulerer i løbende at have elever gående som gratis arbejdskraft. Når perioden på tre måneder for en elev er gået, finder de så bare en ny elev, som kan fungere som arbejdskraft i endnu tre måneder – i stedet for at indgå en praktikaftale med eleven. 

Benny Yssing
Uddannelsesansvarlig i Dansk El-Forbund

Det kan ingen af arbejdsmarkedets parter være tilfredse med. Det er ikke fair overfor de arbejdsgivere, som indgår rigtige aftaler, og det er unfair over for de lærlinge, som bliver sendt ud for at deltage i virksomhedens produktion uden at få en reel overenskomstmæssig løn for arbejdet. 

Stram reglerne
I lovgivningen hedder det sig, at eleven i VFU ikke må deltage i virksomhedens produktion. Men der er vel næppe nogen, der tror, at eleven sidder på en stol og kigger i tre måneder uden i en eller anden form at deltage i produktionen. EUC Syds fremgangsmåde med kun at have VFU-forløb på 14 dage er et eksempel til efterfølgelse. Og gode eksempler bør man vel lade sig inspirere sig af, når man skal forsøge at finde løsninger på, at over 10.000 i øjeblikket er registreret som praktikpladssøgende i og uden for praktikcentre, samtidig med at vi har et praktikpladspotentiale på knap 34.000, og at vi kommer til at mangle faglærte i fremtiden.

Vi har brug for et opgør med VFU, så reglerne strammes og kun tillader brug af VFU i to uger - og altid med sigte på en mulig praktikplads. På den måde afholdes virksomhederne fra at bruge elever som gratis arbejdskraft, ligesom vi vil få flere af de brik-aftaler og restlæreaftaler, som sikrer vores lærlinge de tilstrækkelige kompetencer, som markedet efterspørger. Den løsning er helt ligetil, og vi håber, at den bliver en del af resultatet af de kommende praktikpladsforhandlinger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00