Debat

EL: Slip tøjlerne til folkeskolen og vis tillid

DEBAT: Realiseringen af folkeskolereformen har været et hårdt forløb for mange lærere, der ikke er blevet værdsat. Det skriver undervisningsordfører Rosa Lund (EL), der opfordrer til at vise lærerne tillid og slippe den politiske kontrol.

Politikerne må tage&nbsp;ansvar og sikre, at folkeskolen har gode rammer, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Rosa Lund.&nbsp;<br><br>
Politikerne må tage ansvar og sikre, at folkeskolen har gode rammer, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Rosa Lund. 

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Rosa Lund (EL)
Undervisningsordfører

Dengang forhandlingerne om folkeskolereformen var i gang havde alle travlt med at tage ansvar for folkeskolen. Alle havde travlt med at præsentere ideer og forslag til, hvad der kunne gøre skolen bedre.

Her lidt over 100 dage efter reformen er trådt i kraft, har alle travlt med at fralægge sig ansvaret. Kommunerne mener, det er skoleledernes ansvar at sørge for, at det hele fungerer, og skolelederne mener, det er regeringens ansvar. Og de partier på Christiansborg, der var så reformivrige for et år siden, ja, de mener, det er kommunernes ansvar. Og så er der alle dem, der mener, det er lærernes ansvar.

For der er desværre mange ting ved reformen, der ikke fungerer. Mange ting, man kunne have sagt sig selv.

Anerkendelsen er afgørende for, at lærerne kan føre den nye skole ud i livet. Allerede nu gør de deres allerbedste for at navigere i den kaotiske omvæltning, de er en del af. Det skal vi værdsætte i langt højere grad.

Rosa Lund (EL)
Undervisningsordfører

Anerkend hårdt forløb
Vi står midt i et skoleår i en helt ny skole, som både er ramt af en skolereform og en inklusionslov, samtidig med at de lærere, der arbejder i folkeskolen, har fået fjernet deres arbejdstidsaftale. Med andre ord – meget store omvæltninger for skolen.

Der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg mener, det er Folketingets ansvar at sikre, at folkeskolen har gode rammer, og så er det lærernes og ledernes opgave at udfylde rammen.

Det var jo regeringen, SF, Venstre, Konservative og DF, der tvang en ny arbejdstidsramme igennem og vedtog en omfattende folkeskolereform og inklusionslov. Uanset, hvad man mener om reformen, er det for mig at se afgørende, at vi anerkender, at forløbet har været hårdt og svært for rigtig mange lærere, der ikke er blevet hørt eller værdsat.

Anerkendelsen er afgørende for, at lærerne kan føre den nye skole ud i livet. Allerede nu gør de deres allerbedste for at navigere i den kaotiske omvæltning, de er en del af. Det skal vi værdsætte i langt højere grad.

Slip den politiske kontrol
Men skal vi lykkes med at få det bedst tænkelige ud af reformen, kræver det, at vi på Christiansborg tager det overordnede ansvar. Det gøres ikke ved at gøre folkeskolen til kastebold. At tage ansvar er derimod at sikre, at lærerne har de bedste forudsætninger for at føre reformen ud i livet. Det kræver tilstrækkeligt med ressourcer, for eksempel til at sænke klassekvotienten, indføre tolærerordninger og sikre lærerarbejdspladser.

Ansvar er at slippe den politiske kontrol og detailplanlægning, at udvise tillid til lærerne og give dem indflydelse. Det kræver, at vi anerkender lærernes faglighed, at vi lytter til dem, og at vi åbner øjnene for de problemer, reformen medfører ude på skolerne. Det kræver, at vi er klar til politiske ændringer, der gør reformen bedre undervejs.

Hvis den 30 siders lange politiske aftale om en ny folkeskole skal omsætte en endnu bedre folkeskole, skal lærerne anerkendes, der skal tages politisk ansvar og udvises tillid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00