Debat

Erhvervsskole: Elever på erhvervsuddannelser skal have samme ret til seksualundervisning som gymnasieelever

Unge på ungdomsuddannelser har behov for viden om samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførbare sygdomme. Alligevel er det kun på gymnasier og ikke på erhvervsskoler, at der er obligatorisk seksualundervisning. Det er helt uforståeligt, skiver Malene Grandjean.

Unge på erhvervsskolerne skal have lige så meget ret til seksualundervisning som dem i gymnasierne, skriver Malene Grandjean. 
Unge på erhvervsskolerne skal have lige så meget ret til seksualundervisning som dem i gymnasierne, skriver Malene Grandjean. Foto: Sarah Christine Nørgaard/BT/Ritzau Scanpix
Malene Grandjean
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Skoleåret er netop begyndt for alle de unge mennesker. For gymnasieeleverne betyder det obligatorisk seksualundervisning – ikke på deres skema, men som en viden, der skal tænkes ind i fagene, behandles på fællestimer eller på anden måde organiseres, så eleverne opnår viden inden for området.

Beslutningen er truffet af gymnasieforligskredsen, som er blevet en realitet på baggrund af en markant efterspørgsel fra eleverne. Men hvad med de unge på erhvervsuddannelserne? Er de ikke også berettigede til den samme viden og oplysning?

Hvorfor kun på gymnasierne? Hvorfor ikke også på erhvervsuddannelserne, hvor de unge ligeledes har råbt op og efterspurgt denne vigtige undervisning?

Malene Grandjean
Vicedirektør, Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser

Det er en udbredt misforståelse at antage, at unge på erhvervsuddannelserne er fundamentalt forskellige fra dem, der går på de gymnasiale uddannelser. Uanset uddannelsesvalg er de unge stadig unge, med de samme spørgsmål, bekymringer og behov for viden om emner som samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførbare sygdomme.

Da beslutningen om obligatorisk seksualundervisning blev truffet hed børne- og undervisningsministeren Pernille Rosenkrantz-Theil (S), og hun er på Undervisningsministeriets hjemmeside citeret for at udtale, at "Seksualundervisningen er allerede blevet styrket i folkeskolen, og det er helt på sin plads, at den også får et boost på ungdomsuddannelserne".

Uddannelsesvalg afgør ret til seksualundervisning

Selvom mange unge vælger at tage en gymnasial uddannelse, så findes der altså andre uddannelser. Så hvorfor kun på gymnasierne? Hvorfor ikke også på erhvervsuddannelserne, hvor de unge ligeledes har råbt op og efterspurgt denne vigtige undervisning?

På Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser har vi allerede taget skridt i den rigtige retning ved at afholde fællestimer og bestille oplæg udefra med temaer relateret til seksualundervisning. Dette viser tydeligt, at behovet og ønsket om seksualundervisning ikke er begrænset til kun én type uddannelse.

Allerede fra august 2015 tog erhvervsuddannelserne et vigtigt skridt mod at ruste de unge til at navigere i de komplekse spørgsmål omkring seksualitet, krop og identitet med introduktionen af faget: Samfund og sundhed på grundforløbet.

Her bliver der blandt andet sat fokus på emner som seksuel sundhed, prævention, krop, køn og identitet. Dette viser, at behovet for seksualundervisning ikke er noget nyt, og at erhvervsuddannelserne allerede tidligt har anerkendt vigtigheden af at klæde de unge på til at træffe informerede valg i deres liv.

Læs også

Med denne historik in mente er det endnu mere uforståeligt, at erhvervsuddannelserne ikke også får obligatorisk seksualundervisning på linje med de gymnasiale uddannelser.

Det er på tide, at vi anerkender, at alle unge, uanset uddannelsesvalg, har ret til den samme viden og oplysning. Seksualundervisning bør ikke være en luksus, der kun tilbydes til nogle, men en rettighed for alle. Det er essentielt, at vi sidestiller de unge og sikrer, at de alle får den nødvendige viden og de værktøjer, de har brug for, for at træffe informerede beslutninger i deres liv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Malene Grandjean

Afgående vicedirektør, Nordvestsjælland Erhvervs- og Gymnasieuddannelser [1/5/2024]
Master i offentlig ledelse (Syddansk Uni. 2019), cand.scient.psyk (Roskilde Uni. 2011), BA i kemi (Roskilde Uni. 2008), lærer (Holbæk Lærerseminarium, 1998)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00