Debat

Faglige mål kan mindske frafaldet på uddannelsen

DEBAT: Læring handler om klare faglige mål, som giver mening for den enkelte elev. Ved at tydeliggøre disse mål kan man mindske frafaldet, skriver Mogens Andersen, rektor på Høje Taastrup Gymnasium.
Mogens Andersen, rektor på Høje Taastrup Gymnasium, mener, at klare faglige mål kan mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne.
Mogens Andersen, rektor på Høje Taastrup Gymnasium, mener, at klare faglige mål kan mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne.Foto: Pressefoto / Høje Taastrup Gymnasium
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det handler om at opstille en læringsstrategi for den enkelte elev. En læringsstrategi eller rettere perspektiv, der handler om elevens tilegnelse af det faglige stof og lærerens formidling og ansvar for undervisningen.

Mogens Andersen
Rektor på Høje Taastrup Gymnasium
Fakta
Altinget.dk | Uddannelse sætter de næste par måneder fokus på frafald i ungdomsuddannelser. 

Du er altid velkommen til at deltage i debatten - hvad enten det er med et indlæg eller med kommentarer til andre debattørers indlæg.

Send dit indlæg til [email protected].

Af Mogens Andersen
Rektor på Høje Taastrup Gymnasium

Videnscenter om fastholdelse og frafald (VOFF) har gennem de sidste tre år arbejdet med forskellige forhold vedrørende fastholdelse af elever i ungdomsuddannelserne og mindskelse af frafaldet.

Det er sket i et fælles projekt i Øresundsregionen, ”Preventing Dropout”, finansieret af EU Interreg IV og Region Hovedstaden. De mange projekter, der har involveret lærere, ledere, vejledere og elever på begge sider af Øresund, har haft fokus på en række aspekter vedrørende fastholdelsesproblematikken.

Det drejer sig blandt andet om den hurtige og rigtige indsats. Det handler om vejledning, individuel vejledning, gruppevejledning. Det handler om den inkluderende undervisning, læringsstile. Og det handler om, hvad vi har kaldt ledelsespraksisser med fokus på fastholdelse. Ledelsespraksisser, der sætter fokus på den ledelsesmæssige og organisatoriske indsats i fastholdelsesmålsætningen.

Fire praktiske ledelsespraksisser
I en lille rapport med denne titel udarbejdet af NIRAS for VOFF beskrives de ledelsespraksisser, der er forudsætningen for at lykkes med ungdomsuddannelsernes fastholdelsesindsats.

Indsatsen er beskrevet i fire praktiske handlinger: At vejlede og støtte eleven. At skabe fælles organisatoriske værdier. At gå tidligt i dialog om den frafaldstruede elev. At sætte klare faglige mål for den enkelte elev. At det er underviseren – læreren – der virkelig tæller, viser al erfaring.

Citater fra ledelsespraksisser viser dette med tydelighed: "Dér, hvor det virkelig batter, det er, hvis man får en lærer, der har eleven, til at være den fastholdende, støttende voksenperson i elevernes liv. Det er sindssygt vigtigt mellem lærer og elev. De skal føle sig set." og ”Vi har en klar fornemmelse af, at de elever, som måtte have problemer, mange gange ikke føler sig set af os som skole. Og derfor forstår vi ikke, hvad det er for nogle barrierer, der er for dem. Det er den enkelte lærer, der skal se dem."

Tydelige mål for undervisningen er nødvendigt
Hvordan skal vi (læreren) så fastholde dem i undervisningen? Det handler om at opstille en læringsstrategi for den enkelte elev. En læringsstrategi eller rettere perspektiv, der handler om elevens tilegnelse af det faglige stof og lærerens formidling og ansvar for undervisningen.

Det betyder, at der skal være tydelige og klare mål for undervisningen, og at der skal ske en faglig meningsdannelse, at eleven forstår, hvad meningen er med undervisningen. Erfaringer viser, at elevernes indlæring og deres parathed i det hele taget overfor læringssituationen afhænger af, at der finder en faglig meningsdannelse sted i undervisningssituationen.

Læring handler om klare faglige mål, tydelige krav, og at det giver mening. Derfor er den vigtigste indsats for at mindske frafald -  arbejdet med læring. Der er en klar sammenhæng mellem det at stille synlige krav og reducere frafald. Hvis vi ikke stiller krav til de svage elever fra dag et, så falder de fra på den faglige diskrepans mellem det, der foregår i undervisningen, og det, de kan.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00