FGU-formænd advarer Riisager om at sætte skoler under statslig administration
DRIFT: Statslig styring af FGU'ernes økonomi kan skade det pædagogiske arbejde og den praksisnære undervisning. Sådan lyder advarslen fra fire lokale FGU-formænd til undervisningsminister Merete Riisager (LA), der snart skal træffe en endelig beslutning.
Malte Bruhn
JournalistVi har brug for FGU'er der kan uddanne og undervise. Det er vigtigere end at kunne høste nogle økonomiske gevinster på stordriftsfordele.
Esben Kullberg
Formand for FGU-bestyrelsen i Århus Kommune.
Fælles Løsninger: En række fælles systemer, som er velafprøvede i staten (’plug and play’), og som letter de administrative opgaver i dagligdagen, herunder systemunderstøttelse af økonomistyring (Navision Stat), fakturering (IndFak), lønudbetaling (SLS/HR-Løn), kompetenceudvikling (Campus), rekruttering (e-rekruttering) og rejse- og udlægsafregning (RejsUd).
Det bliver skadeligt for læringen og det pædagogiske arbejde på de 27 nye Forberedende Grunduddannelses-skoler (FGU), hvis regeringen gør alvor af deres overvejelser om at flytte skolernes daglige økonomistyring til Statens Administration.
Sådan lyder advarslen fra fire lokale FGU-bestyrelsesformænd til undervisningsminister Merete Riisager (LA), der ifølge FGU-loven sidder med det sidste ord i sagen.
"FGU'erne har en praksisnær undervisningsform, der er centreret omkring kontorarbejde. Eleverne skal lære at lave regninger og skrive fakturaer, når de har udført et stykke arbejde for en kunde," siger Mikael Smed, Borgmester i Vordingborg Kommune og formand for FGU-bestyrelsen i Vordingborg, Næstved og Slagelse.
FGU
Forberedende grunduddannelse (FGU) er hovedvejen for unge op til 25 år, som har brug for et samle uddannelsestilbud efter grundskolen for at blive klar til en erhvervsuddannelse, gymnasial uddannelse eller beskæftigelse. Uddannelsen tilbyder en bred vifte af uddannelsesmuligheder, som er tilpasset de unges behov og interesser.
Uddannelsen er kendetegnet ved en undervisningsform, som adskiller sig fra traditionel skoleundervisning, idet praksis, produktion og praktik er de centrale omdrejningspunkter for undervisningen.
Kilde: Uvm.dk