Genlæs debat om it i folkeskolen

DEBAT: Et debatpanel har den seneste måned sat fokus på it i folkeskolen. Genlæs alle indlæggene her. 

Foto: Colourbox.dk
Kristian Andersen

De politiske ambitioner for brugen af digitale læringsredskaber i folkeskolen er store.

Fra 2012-2017 har kommuner og stat således investeret eller planlagt investereringer i it-infrastruktur og digitale læringsredskaber for mere end to milliarder kroner, oplyser KL.

Hvor langt er kommunerne og skolerne kommet på området, og hvad er der af muligheder og udfordringer? Både for kommuner, skoler, lærere, forældre og elever.

Læs om debatpanelet her og læs eller genlæs alle indlæggene nedenfor.

V: It må ikke overlade børn til sig selv

DEBAT: It i folkeskolen skaber helt nye muligheder for lærerig og engagerende undervisning. Men lærerne skal kunne bruge teknologien bedst muligt, så det ikke bliver en sovepude, hvor børnene bliver overladt til sig selv, skriver Louise Schack Elholm (V).

Bragt 24. februar - læs indlægget her.

Skolechef: Kan lærerne følge med digitaliseringen?

DEBAT: Skolelærere skal have kompetencer til at undervise på en ny måde, når de bruger digitale læremidler i skolen. Sådan undgår vi ”gammel undervisning med strøm på”, skriver Kim Brøbech, skolechef i Ikast-Brande Kommune.

Bragt 24. februar - læs indlægget her.

Vilhelmsen: It i folkeskolen må ikke øge uligheden

DEBAT: It er blevet en nødvendig del af undervisningen i folkeskolen. Men digitaliseringen må ikke blive endnu en måde, hvorpå uligheden øges mellem de ressourcestærke og de mindre ressourcestærke, skriver Annette Vilhelmsen (SF).

Bragt 24. februar - læs indlægget her.

Lærere: Digitalisering må ikke blive et mål i sig selv

DEBAT: Alle taler om tekniske løsninger i folkeskolen, men det er stadig indholdet af undervisningen, der giver et udbytte for elevernes læring. It øger motivationen, men fagdidaktikken er stadig afgørende, skriver Bjørn Hansen fra Danmarks Lærerforening.

Bragt 24. februar - læs indlægget her.

Forældre: Sådan lærer børn at færdes trygt på nettet

DEBAT: It er blevet en integreret del af undervisningen i folkeskolen. Men hvis børnene skal lære, hvordan de færdes trygt på internettet, kræver det samarbejde mellem skolen og forældrene. Det skriver Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

Bragt 3. marts - læs indlægget her

EVA: Undgå unødvendigt it i folkeskolen

DEBAT: Der er brug for grundige undersøgelser af folkeskolernes it-udfordringer, så vi undgår at bruge penge på it-udstyr, der alligevel ikke gavner undervisningen. Det skriver Katja Munch Thorsen, vicedirektør i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Bragt 3. marts - læs indlægget her.

Forskere: Tablets holder elever indendørs i frikvarteret

DEBAT: Et forskningsprojekt viser, at mange folkeskoleelever vælger iPad'en fremfor udeaktiviteter i frikvarteret. Det har skabt grupperinger mellem ”inde- og udeelever", lyder det fra Cathrine Hasse og Theresa Schilhab fra Aarhus Universitet.

Bragt 3. marts - læs indlægget her.

Skolechef: Har it-satsning betydning for den sociale arv?

DEBAT: Folkeskoleelever i Ikast-Brande Kommune får udleveret en computer, de kan bruge i undervisningen. Det understøtter den "åbne skole" og giver eleverne mulighed for at tilgå undervisningen uafhængigt af social baggrund, skriver Kim Brøbech, skolechef i Ikast-Brande Kommune.

Bragt 10. marts - læs indlægget her

Lærere: Skolen udfordres på it-teknikken

DEBAT: Landets folkeskolelærere kæmper med at få tablets og andet it-udstyr til at virke i undervisningen. En fornuftig løsning er at ansætte en fast it-tekniker på skolen, så lærerne kan koncentrere sig om undervisningen, skriver Bjørn Hansen fra Danmarks Lærerforening.

Bragt 10. marts - læs indlægget her.

Vilhelmsen: God adfærd på nettet er et fælles ansvar

DEBAT: Børn og unge skal kunne færdes trygt på internettet. Ansvaret ligger ikke kun hos forældrene, men også hos skolen. Adfærd på nettet bør derfor være en integreret del af undervisningen, skriver Annette Vilhelmsen (SF).

Bragt 10. marts - læs indlægget her.

V: It i folkeskolen kræver klare mål fra ledelsen

DEBAT: Det er kommunens og skolelederens opgave at komme med klare handlingsplaner for, hvordan folkeskolelærerne skal bruge digitale læringsredskaber i undervisningen, skriver Louise Schack Elholm (V).

Bragt 10. marts - læs indlægget her

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00