Gymnasielærere foreslår læsetaxameter
Uffe Laursen
JournalistDet foreslår Gymnasieskolernes Lærerforening, GL, der mener, at det såkaldte læse/stave-taxameter vil ramme målgruppen direkte og sikre, at skolerne gør en ekstra indsats for de bogligt svageste.
"Det er helt oplagt, at jo flere en skole har af de elever, man kunne kalde gymnasiefremmede, jo mere behov har man for at etablere en særlig lærerkontakt. Og med stigende klassekvotienter bliver der mindre og mindre lærerkontakt, og dermed stiger frafaldet hos de bogligt svageste," siger Gorm Leschly, som er formand for GL.
Ressourcer til de udfordrede
GL foreslår, at taxameteret enten gives pr. oprettet kursus eller pr. deltagende elev. For at sikre, at det er de skoler med de tungeste problemer, der også får glæde af taxameteret, foreslår GL, at man sætter f.eks. en undergrænse for, hvor mange elever med læse/stave-vanskeligheder en skole skal have.