Gymnasielærere foreslår læsetaxameter

TAXAMETER: Gymnasielærerne vil have et ekstra taxameter, der skal bakke op om de allersvageste gymnasielever og mindske frafald. Pengene skal komme fra globaliseringspuljen.
Gymnasielærerne vil have penge til ekstra undervisning til de bogligst svageste.
Gymnasielærerne vil have penge til ekstra undervisning til de bogligst svageste.Foto: Colourbox
Uffe Laursen
Gymnasier, der opretter læse/stave-hold eller laver andre aktiviteter, der skal hjælpe de bogligt svageste, skal have et taxametertilskud.

Det foreslår Gymnasieskolernes Lærerforening, GL, der mener, at det såkaldte læse/stave-taxameter vil ramme målgruppen direkte og sikre, at skolerne gør en ekstra indsats for de bogligt svageste.

"Det er helt oplagt, at jo flere en skole har af de elever, man kunne kalde gymnasiefremmede, jo mere behov har man for at etablere en særlig lærerkontakt. Og med stigende klassekvotienter bliver der mindre og mindre lærerkontakt, og dermed stiger frafaldet hos de bogligt svageste," siger Gorm Leschly, som er formand for GL.

Ressourcer til de udfordrede
GL foreslår, at taxameteret enten gives pr. oprettet kursus eller pr. deltagende elev. For at sikre, at det er de skoler med de tungeste problemer, der også får glæde af taxameteret, foreslår GL, at man sætter f.eks. en undergrænse for, hvor mange elever med læse/stave-vanskeligheder en skole skal have.   

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00