Matematik i gymnasiet skal fornyes
KOMPETENCER: Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har nedsat en kommission med 13 medlemmer, der skal komme med udspil til at forny matematikundervisningen i gymnasiet, så eleverne bliver dygtigere.
Erik Bjørn Møller
JournalistKommissionens øvrige medlemmer er:
Anne-Birgitte Rasmussen, rektor for Københavns Åbne Gymnasium
Charlotte Krogh Skott, lektor, Professionshøjskolen UCC
Jesper Bang-Jensen, studieleder og underviser, Sct. Knuds Gymnasium
Kasper Bjering Søby Jensen, lektor, cand.scient. og ph.d.-studerende
Lisbeth Fajstrup, M.Sc., Ph.D., Associate Professor, Institut for Matematiske Fag, AAU
Marit Hvalsøe Schou, ph.d.-studerende på Syddansk Universitet, Institut for Matematik og Datalogi
Maybrit Christensen, underviser, KNord Handelsgymnasium, Lyngby
Michael Lumholt, administrerende direktør, TICRA
Rikke Kjærup, fagkonsulent/læringskonsulent for matematik i folkeskolen
Solvejg Jørgensen, lektor, studieleder på kemi, KU.
Steen Laugesen Hansen, lektor, Niels Bohr Instituttet, KU
Steen Markvorsen, professor, DTU.
Som en direkte udløber af den brede politiske aftale om en gymnasiereform har undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) nedsat en 13-mand stor matematikkommission, der på blot et par måneder skal komme med udspil til, hvordan matematikundervisningen i gymnasiet kan fornyes, så elevernes kompetencer bliver bedre.
Når studenter i dag supplerer deres eksamen fra gymnasiet, udgør hele 40 procent af eleverne på de gymnasiale suppleringskurser unge, der skal have skærpet kompetencerne i matematik på A- og B-niveau.
Det skal den nye kommission nu være med til at råde bod på med et oplæg, der skal afleveres til ministeren allerede i midten af november. Formand for kommissionen bliver professor Niels Grønbæk fra Institut for matematiske fag på Københavns Universitet.