Millioner til udvikling af tidlig sprogundervisning

BEVILLING: Med over 12 millioner kroner i ryggen fra A.P. Møller-fonden skal universitet, to professionshøjskoler og fem skoler i København udvikle en ny pædagogik til tidlig sprogundervisning.

Skolerne mangler erfaring med tidlig sprogundervisning af de yngste elever i tysk, engelsk og fransk.
Skolerne mangler erfaring med tidlig sprogundervisning af de yngste elever i tysk, engelsk og fransk.Foto: colourbox.com
Erik Bjørn Møller
Fakta
Om projektet
Projektet Tidligere Sprogstart 
– ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed ledes af et fagligt projektteam med kompetencer inden for dansk som andetsprog, engelsk, fransk og tysk. Projektteamet refererer til en bredt sammensat styregruppe bestående af ledelsesrepræsentanter fra de deltagende videninstitutioner og skoler, Københavns Kommune og Danmarks Lærerforening. Projektets styregruppe ledes af prodekan Jens Erik Mogensen. Projektteamet vil i samarbejde med Danmarks Lærerforening også arrangere fagkurser i alle landets regioner samt et afsluttende seminar for grund- og videreuddannelsen på landets syv professionshøjskoler, CFU-konsulenter og læringskonsulenter. Projektets resultater vil endelig blive benyttet til at videreudvikle efter- og videreuddannelse på læreruddannelses-, diplomuddannelses- og masteruddannelsesniveau, ligesom resultaterne vil blive præsenteret på en afsluttende international konference.Projektet har modtaget en bevilling på 12.350.000 kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til Almene Formaal. 

Københavns Universitet og professionshøjskolerne UCC og Metropol har modtaget over 12 millioner kroner fra A. P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til Almene Formaal til projektet Tidligere Sprogstart.

Sammen med lærere på fem københavnske folkeskoler skal projektpartnerne udvikle de pædagogiske metoder og materialer, som skolerne i dag mangler for at kunne leve op til skolereformens krav om tidligere sprogundervisning i engelsk, tysk og fransk, fremgår det af en pressemeddelelse fra Københavns Universitet.

Folkeskolereformen fra 2014 har afgørende ændret vilkårene for sprogfagene i folkeskolen. Eleverne skal nu have engelsk fra første klasse og fransk eller tysk fra femte klasse. En tidligere sprogstart medfører dog ikke i sig selv mere og bedre sproglæring. Forskningen viser derimod, at bedre sproglæring hænger sammen med kvaliteten af læringsmiljøet, og hvordan den sprogpædagogik, der udføres i de enkelte klasserum, formår at inddrage elevernes forudsætninger. De erfaringer og den viden, der skal til for at udvikle sådan en sprogpædagogik til tidlig sprogundervisning, har vi endnu ikke i Danmark.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00