Ny skoleaftale skyder spørgsmål om inklusion til hjørne

Trods mange initiativer i ny folkeskoleaftaler, så er stort set ingen direkte målrettet at dæmme op for, at stadig flere elever kommer i specialtilbud. Det skal nyt udvalg adressere. Lærerformand er skuffet, mens KL er mere fortrøstningsfulde.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Mens lærere, skoleledere og lokale politikere efterlyser hjælp til at kunne rumme flere elever i folkeskolens almindelige undervisning, så omtales forholdet mellem almen- og specialundervisning kun ganske lidt i den reform af folkeskolen, som et stort udsnit af Folketingets partier præsenterede tirsdag.

I stedet er spørgsmål om ændringer af reglerne for inklusion og specialundervisning sendt videre til en såkaldt lovforberedende ekspertgruppe. Gruppen får det næste år til at udtænke forslag til, hvordan inklusionen på almenområdet kan styrkes.

”På det punkt er aftalen ikke ambitiøst nok,” siger formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00