Nye tal: EUD-reform hæver niveauet – men gør det sværere at tiltrække elever

TAL: Ifølge en ny rundspørge blandt erhvervsskolerne er det faglige niveau steget med EUD-reformen fra 2015. Frafald og fravær går også i den rigtige retning, men tiltrækning af nye elever gør ikke.

EUD-reformen har øjensynligt skubbet det faglige niveau opad, men har ikke gjort det lettere at trække elever til skolen. 
EUD-reformen har øjensynligt skubbet det faglige niveau opad, men har ikke gjort det lettere at trække elever til skolen. Foto: Søren Bidstrup/Scanpix
Tyson W. Lyall

Det faglige niveau stiger. Elevernes motivation det samme – alt imens frafald og fravær falder.

Sådan lyder den positive vurdering fra erhvervsskolernes uddannelseschefer, knap to år efter EUD-reformen trådte i kraft i august 2015.

Sektorens helt store udfordring – at tiltrække flere elever – har reformen imidlertid ikke kunne hjælpe med. Tværtimod, vurderer de adspurgte erhvervsskoler i en frisk rundspørge fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

Dokumentation

Fakta om undersøgelsen:

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har sendt spørgsmål ud til alle EUD- og EUX-udbydere – både medlemmer hos Danske Erhvervsskoler, Danske SOSU-skolerne og Danske Landbrugsskoler.

Blandt 83 mulige har 59 besvaret spørgsmålene.

Ifølge DA er respondenterne primært uddannelseschefer på de enkelte skoler. I de tilfælde, hvor institutionerne ikke har haft en sådan, har svarpersonen haft titlen rektor, vicerektor, afdelingsleder eller direktør. Gruppen er ifølge DA udvalgt efter at have rådført sig med Danske Erhvervsskoler om, hvem organisationen vurderede, bedst ville kunne svare på spørgsmålene.

Se alle tallene her.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00