Debat

Privat danskundervisning: Indfør incitamentmodel

DEBAT: AS3's direktør Allan Gross-Nielsen mener, at der bør indføres en incitamentmodel, der belønner de udbydere af danskuddannelsen, der er dygtigst til at få flygtninge i job eller uddannelse. En rapport viser, at hver fjerde flygtning er i job efter 10 år i Danmark. 

En rapport fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at hver fjerde flygtning er i job efter 10 år i Danmark. Det mener Allan Gross-Nielsen ikke er godt nok. 
En rapport fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at hver fjerde flygtning er i job efter 10 år i Danmark. Det mener Allan Gross-Nielsen ikke er godt nok. 
Sara Ridder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Allan Gross-Nielsen
Adm. direktør i AS3

Alt for mange flygtninge står uden for arbejdsmarkedet i dag. Integrationsindsatsen, der for alvor begynder, når flygtningene bliver fordelt i kommunerne, virker ikke efter hensigten, og det danske samfund og kommunerne har brugt milliarder af kroner på blandt andet danskuddannelse - med meget ringe effekt.

Vi tager imod mange nye borgere i disse dage, og det er en stor udfordring for vores samfund, men jeg er overbevist om, at vi kan løse opgaven bedre og forbedre integrationsindsatsen. Danskuddannelsen er et godt sted at begynde, for det er her, de nye borgere får deres faste gang de første par år i den kommune, de skal bo i.

Fakta
Bland dig i debatten! Skriv til [email protected].

Jeg synes derfor, at politikerne skal stille langt større krav til, hvordan vi gennem danskuddannelsen får de nye borgere i job eller uddannelse.

At tre ud af fire er i job eller uddannelse efter endt danskuddannelse taler sit tydelige sprog: Tilgangen virker, og jeg opfordrer derfor politikerne til at skrue op for danskuddannelsens fokus på at få flygtningene i beskæftigelse.

Allan Gross-Nielsen
Adm. direktør i AS3

Ikke godt nok
Formålet med danskuddannelsen er klart beskrevet i bekendtgørelsen: ” Undervisningen … har som mål, at kursisterne opnår en almen dansksproglig kvalificering og introduceres til kultur- og samfundsforhold i Danmark med henblik på at kunne varetage erhvervsarbejde og kunne fungere aktivt som samfundsborger.”

Alligevel viser tallene, at det ikke lykkes at flytte kandidaterne, så de kan ”varetage erhvervsarbejde”. Senest har en rapport fra Dansk Arbejdsgiverforening vist, at 14 pct. af flygtninge er i job tre år efter ankomsten til Danmark, og efter 10 år i landet er kun hver fjerde i job. Langt hovedparten af flygtningene står således uden for arbejdsmarkedet, og da integration i høj grad sker gennem arbejde, står de også uden for det danske samfund. Det kan gøres meget bedre. 

Målrettet undervisning
På sprogcentrene hos A2B, som er en del af AS3, fortsætter hele 75 pct. af flygtningene videre i job eller uddannelse, når de afslutter danskuddannelsen. Vores erfaring fra danskuddannelsen er, at det giver resultater, at vi ser længere end blot at lære kandidaterne dansk.

At vi i stedet betragter sprogundervisningen som et af flere midler til at nå målet om, at kandidaterne skal i job eller uddannelse, og derfor samtidig med sprogundervisningen fokuserer på at introducere kandidaterne til det danske arbejdsmarked, målrettet lærer dem de ord og vendinger, man skal bruge i et konkret job, og målrettet matcher dem med et job eller en uddannelse, hvor der er behov for arbejdskraft.

Stil større krav
At tre ud af fire er i job eller uddannelse efter endt danskuddannelse taler sit tydelige sprog: Tilgangen virker, og jeg opfordrer derfor politikerne til at skrue op for danskuddannelsens fokus på at få flygtningene i beskæftigelse.

Min tankegang er i tråd med anbefalingerne i en stor undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut af danskuddannelserne, som udkom i foråret. Undersøgelsen mundede ud i en række anbefalinger til, hvad der kan gøres for at styrke danskundervisningen for udlændinge, og her lød det blandt andet, at:

  • Der bør fra centralt hold udstikkes en tydeligere retning for sprogcentrenes arbejde med at få kursisterne i arbejde eller uddannelse.
  • Sprogcenterlederne bør skærpe deres fokus på målene om at få kursister i beskæftigelse eller uddannelse og udstikke retninger for, hvordan målene kan adresseres i undervisningen.

Der er brug for at gøre noget ved integrationsindsatsen. Det er nu, politikerne skal træde i karakter, og de kan passende begynde med at fokusere på danskuddannelsens resultater og udbytte i forhold til at gøre flygtninge selvforsørgende.

Jeg foreslår helt konkret, at vi i Danmark indfører en incitamentmodel, som belønner de udbydere af danskuddannelsen, der er dygtigst til at få flygtninge i job eller uddannelse. Hvis vi gør det, er jeg overbevist om, at Danmark kan blive et af de bedste lande til at få flygtninge i beskæftigelse og dermed blive rollemodel over for de øvrige europæiske lande. Men det kræver handling nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00