Professor: Skolen er ikke klædt på til fremtiden

INTERVIEW: Vi skal fundamentalt gentænke måden, vi uddanner på, siger professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet. Grundskolen er pt. ikke klar til fremtidens udfordringer, lyder konklusionen ovenpå et stort forskningsprojekt.

"Vores skoler er ikke indstillet til kompleks problemløsning. De er indstillet til, at eleverne skal kunne gensige det, læreren siger," lyder vurderingen fra professor Ole Sejer Iversen.  
"Vores skoler er ikke indstillet til kompleks problemløsning. De er indstillet til, at eleverne skal kunne gensige det, læreren siger," lyder vurderingen fra professor Ole Sejer Iversen.  Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix
Tyson W. Lyall

Vi kan ikke bare justere to lærerbøger og så går det hele. Vi skal fundamentalt gentænke hele måden, vi uddanner mennesker på. 

Ole Sejer Iversen
Professor, Aarhus Universitet
Fakta
[email protected] (2014 – 2017) er et forskningsprojekt, hvor elever (11-15 år) er blevet undervist i såkaldte 21. århundredes kompetencer. Begrebet er introduceret af OECD og beskriver færdigheder, som elever skal være i besiddelse af for at kunne begå sig på fremtidens arbejdsmarked.  

Det tager udgangspunkt i tre kernekompetencer:  

• Evnen til at mestre og forstå digitale værktøjer.
• Evnen til at deltage aktivt i heterogene arbejdsfællesskaber.
• Evnen til at tænke og agere innovativt på samfundsmæssige udfordringer.  

Under projektet [email protected] har danske skoleelever bl.a. bygget fysiske modeller ved brug af digitale fabrikationsteknologier (som 3D-printere, lasercuttere og konstruktion-kits).  

Projektet er støttet af Industriens Fond og sker i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Stanford University, VIA University College og kommunerne i Silkeborg, Vejle, Aarhus og Kolding.  

Partnerkommunerne har således ”afprøvet, udforsket og udviklet viden og praksis omkring design tænkning, digital fabrikation og digital dannelse i folkeskolen”.  

Mere end 30 skoler, 700 lærere og 6.000 elever har arbejdet med de nye teknologier under projektet. 

Kilde: Aarhus Universitet

”Med digitaliseringen har vores samfund rykket sig. Men skolen er ikke i tilstrækkelig grad rykket med.”

Professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet kan torsdag gøre status efter tre år med forskningsprojektet [email protected], hvor flere tusinde skoleelever er blevet undervist i såkaldte 21. århundredes kompetencer.

Resultaterne, som torsdag præsenteres på konferencen FabLearn DK i Aarhus, bekræfter ifølge Ole Sejer Iversen, at der er et dansk behov for digital opkvalificering.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00