Regeringens plan om belønning til skoler møder skepsis

SALTVANDSINDSPRØJTNING: Pengene vil de gerne have – men hverken skoleledere eller lærere er begejstrede for, at regeringens ekstra tilskud på en halv milliard kroner skal gives på betingelse af, at skolerne kan dokumentere løft af fagligt svage elever.

Regeringens økonomiske indsprøjtning til folkeskolen bør ikke udmøntes som en belønning, mener skoleledere og lærere.
Regeringens økonomiske indsprøjtning til folkeskolen bør ikke udmøntes som en belønning, mener skoleledere og lærere.Foto: colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Jeg er bange for, at pengene aldrig vil komme til de mest udsatte børn på de mest udsatte skoler.

Claus Hjortdal
Formand for Skolelederforeningen

Selv om den nye regerings plan om at tilføre folkeskoler over hele landet et ekstraordinært tilskud på 500 millioner kroner modtages med kyshånd, kritiserer både skoleledere og lærere samtidig planen om, at pengene skal udmøntes som belønning til de skoler, der allerede har gjort en særlig indsats for fagligt svage elever.

I det nye regeringsgrundlag lægger trekløveregeringen op til at afsætte 500 millioner kroner over tre år til cirka hundrede skoler over hele landet med mange elever med et lavt fagligt niveau. Men pengene kommer kun til udbetaling, hvis skolerne kan dokumentere, at de allerede har formået at løfte de fagligt svageste elevers niveau i for eksempel dansk og matematik.

Ikke motiverende med flidspræmie
Og netop den model møder kritik i både Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00