Debat

SF om uddannelsesreform: Nej til kommunalt rivegilde

DEBAT: Hvis vi skal lave en ny uddannelsesreform, skal vi ikke overlade hele ansvaret til kommunerne, som Martin Damm (V) ønsker det, mener SF's undervisningsordfører, Jacob Mark.

Vi bør følge ekspertgruppens finansieringsmodel, mener Jacob Mark. 
Vi bør følge ekspertgruppens finansieringsmodel, mener Jacob Mark. Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Mark
Undervisningsordfører for SF

Som tidligere kommunalpolitiker skal jeg være den sidste til at pege fingre ad kommunerne. Kommunerne gør et stort stykke arbejde med at hjælpe unge, som har brug for en ekstra hånd. Også dem, der går den snorlige vej.

Men hvis vi skal lave en ny uddannelsesreform, så kan vi ikke overlade hele ansvaret til kommunerne, som Martin Damm (V) ønsker det. Vi er nødt til at tage et centralt ansvar fra Christiansborg, så kommunerne har frihed til at lave den indsats, der er den bedste for de unge mennesker, der skal forberedes på deres videre uddannelsesvej. 

Ikke frihed, men ufrivillig tvang
For mange kommuner er der ikke frihed i dag. Når der skal vælges uddannelsestilbud til de unge, kan der nemlig være enorme forskelle på, hvor meget et uddannelsestilbud vil påvirke den enkelte kommunes økonomi. Nogle uddannelser er nemlig betalt af staten. Andre er ikke.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

For en kommune, der har en presset økonomi, og som skal sidde og tælle hver en mønt, vil det derfor være oplagt at vælge det tilbud, som staten betaler for. Også selvom det ikke nødvendigvis er det bedste for den unge. Det er ikke frihed for hverken kommunen eller den unge. Det er ufrivillig tvang.

Nogle kommuner er for skrøbelige
Derfor skal et fremtidigt forberedende tilbud – hvordan det end kommer til at se ud – ikke afhænge af kommunale budgetforhandlinger. Først og fremmest fordi det vil være så stort et område i den kommunale økonomi, at det uundgåeligt vil blive et ufrivilligt spareobjekt for kommunalpolitikerne med de stramme rammer, som de lever under nu.

Nogle kommuner er for skrøbelige til, at man kan være sikre på, at alle kommuner kan oprette et forberedende uddannelsestilbud, der har den styrke og faglighed, som der efterspørges. 

Jacob Mark
Undervisningsordfører for SF

Dernæst fordi vi skal sikre, at alle unge, uanset hvor de kommer fra, kan få det samme gode forberedende tilbud. Der skal være høj kvalitet, uanset om man bor i Køge, København eller Kolding.

Hvis man lægger det ud til kommunerne, vil den garanti forsvinde i en tid, hvor der mere end nogensinde før er brug for en målrettet og fokuseret indsats uden besparelser for den gruppe unge.

Nogle kommuner er for skrøbelige til, at man kan være sikre på, at alle kommuner kan oprette et forberedende uddannelsestilbud, der har den styrke og faglighed, som der efterspørges. 

Følg eksperternes finansieringsmodel 
For det tredje er der det helt praktiske problem for produktionsskolerne, at man ved en kommunalisering løber ind i nogle alvorlige problemer omkring de produktioner, som eleverne er med til at producere, og som i dag kan sælges. Det er en del af produktionsskolernes DNA, at de kan lave produkter, som de kan sælge til omverdenen. Det giver faglighed, men det ruster også eleverne til videre beskæftigelse. Vil det samme kunne lade sig gøre ved en kommunalisering?

Kommunerne skal have ro til at fortsætte deres gode arbejde for de unge. Det mener jeg, der er størst garanti for, hvis vi sikrer, at kommunerne kan vælge de uddannelser, der er bedst for de unge og ikke billigst for de unge. 

Derfor vil min klare indstilling være, at man følger den finansieringsmodel, der anbefales af ekspertgruppen. Fordi det giver mulighed for rent faktisk at fokusere på de unge, og hvad de unge har brug for.

Dokumentation

Fakta om ekspertudvalget
Ekspertudvalget om bedre veje til en ungdomsuddannelse blev nedsat sidste år af tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Formålet var at kulegrave hele uddannelsesområdet for de tusinder af unge, der ikke går direkte fra folkeskole til gymnasiet eller en erhvervsuddannelse. Et område, som har været præget af hele 25 reformer siden år 2000. 

Udvalget har blandt andet set på, hvordan kvaliteten af tilbuddene i overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse kan blive højere. Eksperterne har også kigget på, hvordan vi sikrer bedre ansvarsfordeling og incitamentsstrukturer omkring de unges uddannelsesforløb, hvor der i dag eksempelvis ikke er garanti for samarbejde om den enkelte elev mellem kommune og uddannelsesinstitutioner.

Læs alle ekspertudvalgets 47 anbefalinger her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

0:000:00