Skolelederne revser skoleforslag fra regeringen og KL
KRITIK: Regeringen og KL vil give kommunerne ”friere rammer for klassedannelse” og øget mulighed for fælles ledelse for skoler og dagtilbud. Ubegribeligt, lyder reaktionen fra Skolelederforeningen.
Tyson W. Lyall
Redaktør”Det er ikke pædagogik, borgertilfredshed eller ledelse, men alene økonomi, der er styrende.”
Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, har bladret om på side 16 i ”Aftale om kommunernes økonomi for 2018” og er stærkt utilfreds med det, han kan læse.
Her skriver regeringen og KL nemlig, at man vil udvide muligheden for fælles ledelse mellem dagtilbud og skoler og skabe ”friere rammer for klassedannelse”.
Fra ’Aftale om kommunernes økonomi for 2018’:
Det står der om ”Initiativer til forenkling af kommunernes rammer og styrket styring”:
* Fælles ledelse mellem dagtilbud og skoler: Regeringen vil søge opbakning til at give mulighed for fælles leder og bestyrelse for dagtilbud og skoler med op til 500 børn.
* Friere rammer for klassedannelse: Regeringen vil søge opbakning til mere fleksible muligheder for klassedannelser samt mulighed for organisering af undervisningen i hold med henblik på at understøtte differentierede læringsforløb.