Skoler svigter indsats mod mobning

STRATEGI: Hver tredje skole har ikke et værdiregelsæt og en antimobbestrategi, påpeger Red Barnet. Det er ikke godt nok, lyder det fra undervisningsministeren, der bebuder ny indsats for at understøtte skolernes arbejde.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby satser på, at samarbejde skal hjælpe skolerne i indsatsen mod mobning.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby satser på, at samarbejde skal hjælpe skolerne i indsatsen mod mobning.Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Erik Bjørn Møller

Det er ikke godt nok. Skolerne skal leve op til folkeskolelovens krav.

Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister

Til trods for at folkeskoleloven fastslår, at det er lovpligtigt, forsømmer skolebestyrelserne og skoleledelserne på hver tredje skole landet over at udarbejde et værdiregelsæt og en antimobbestrategi.

Derfor vil Undervisningsministeriet i samarbejde med flere organisationer med erfaring i at bekæmpe mobning nu undersøge, hvordan skolerne kan støttes i arbejdet med at forebygge og bekæmpe mobning.

Det fremgår af et svar fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), der citerer Red Barnet for oplysningerne om, at hver tredje skole ikke lever op til lovens krav om at udarbejde et værdiregelsæt og en strategi imod mobning blandt eleverne. Og det er ministeren langt fra tilfreds med.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00