Skolesamarbejde i udsat område øger børns trivsel

TRIVSEL: På en skole i et udsat boligområde i Hedehusene var børnene med til at bygge en ny legeplads. En evaluering af samarbejdsprojektet viser gode resultater.

Et samarbejde mellem skolebørn, lærere, lokale håndværkere og de boligsociale medarbejdere i Charlottekvarteret i Hedehusene har øget børnenes trivsel.<br>
Et samarbejde mellem skolebørn, lærere, lokale håndværkere og de boligsociale medarbejdere i Charlottekvarteret i Hedehusene har øget børnenes trivsel.
Foto: CFBU
Mads Bang

Vi har absolut en forventning om, at projektet kan kopieres. Men man har ikke meget erfaring med så store samarbejder andre steder.

Anne Maria Foldgast
Projektleder, Center for Boligsocial Udvikling
Fakta
CFBU’s tidligere undersøgelser viser, at flere børn og unge fra udsatte boligområder har udfordringer i skolen. Eleverne er ofte skoletrætte, og klasserne har dårlig social sammenhængskraft, som påvirker den sociale trivsel og skolemotivation hos eleverne.

Kilde: Center for Boligsocial Udvikling

Børn, lærere og lokale håndværkere, der planlægger og bygger deres egen legeplads, gjorde skoledagen bedre i et udsat boligområde i Hedehusene.

Resultatet er lovende for skolerne i mange af de særligt udsatte boligområder i Danmark, der kæmper med dårligere trivsel blandt børnene, end det er tilfældet i resten af landets skoler.

Det nye projekt i Hedehusene på Sjælland, hvor den lokale skole samarbejder med den boligsociale indsats om et projekt, har altså skabt gode resultater på netop en af de udsatte skoler.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00