Støtte til svage elever hjælper

LØFT: Faglige indsatser over for socialt og økonomisk svage elever kan give gode resultater, viser ny forskningsoversigt fra SFI. Netop mindskning af betydningen af elevernes sociale baggrund udgør et centralt element i folkeskolereformen.

Flere typer indsatser har en god effekt, når det drejer sig om at forbedre socioøkonomisk svage elevers resultater i skolen.
Flere typer indsatser har en god effekt, når det drejer sig om at forbedre socioøkonomisk svage elevers resultater i skolen.Foto: Colourbox.com
Erik Bjørn Møller
Fakta
Det nytter at sætte ind med særlige indsatser over for socialt svage børn, viser ny undersøgelse fra SFI. Titlen på forskningsoversigten er "Skolerettede indsatser for elever med svag socioøkonomisk baggrund. En systematisk forskningskortlægning" - bag den står Jens Dietrichson, Martin Bøg, Trine Filges og Anne-Marie Klint Jørgensen.

Det nytter at sætte ind med målrettet, faglig støtte for at give socialt og økonomisk svage skoleelever bedre resultater i skolen.

Det viser en ny forskningsoversigt fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - der har gennemgået 179 studier af skolerelaterede projekter, der alle har haft til formål at hjælpe socioøkonomisk svage børn til bedre resultater i skolen.

Intensiv undervisning i små grupper, struktureret samarbejde eleverne imellem eller metoder til at give lærer og elev tydeligt indblik i, hvordan eleven udvikler sig fagligt, er blandt de mest effektive indsatstyper, når målet er at hæve det faglige niveau for de svage elever, konkluderer undersøgelsen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00