Udvalg skal kulegrave ligestilling i skolen

UDFORDRINGER: Kønsstereotype uddannelsesvalg og faglige og trivselsmæssige forskelle på piger og drenge skal nu kulegraves af nyt udvalg for at sikre ligestilling i uddannelsessystemet.

Selv om uddannelsessystemet bygger på ligestilling mellem kønnene, er der udfordringer med blandt andre fagligt svage drenge, piger, der trives dårligt - og kønsstereotype uddannelsesvalg.
Selv om uddannelsessystemet bygger på ligestilling mellem kønnene, er der udfordringer med blandt andre fagligt svage drenge, piger, der trives dårligt - og kønsstereotype uddannelsesvalg.Foto: Colourbox
Erik Bjørn Møller

Piger og drenge skal kunne deltage og udfolde deres evner på lige fod i uddannelsessystemet, og det skal et nyt udvalg under Undervisningsministeriet nu undersøge nærmere for at sikre, oplyser Undervisningsministeriet.

Baggrunden er blandt andet, at både drenge og piger ofte træffer kønsstereotype uddannelsesvalg. Hertil kommer, at mange drenge halter fagligt bagefter, mens pigerne generelt trives dårligere end drengene.

Uddannelsessystemet skal møde og favne begge køn, så både drenge og piger får de bedst mulige vilkår for at lære, trives og udvikle sig, og både dagtilbud og uddannelsessystemet er præget af ligestilling mellem kønnene, men der er en række udfordringer i forhold til at sikre lige muligheder for drenge og piger på området. Disse udfordringer kommer blandt andet til udtryk gennem trivselsmålinger, karakterer, frafald og kønsopdelte uddannelsesvalg, lyder det i en pressemeddelelse fra Undervisningsministeriet.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00