Undervisning hæmmes af mangel på kvalificerede lærere

STATUS: Skoler og kommuner er kommet langt med at gøre folkeskolereformen til virkelighed – men ét problem er vokset markant: Manglen på kvalificerede lærere hæmmer undervisningen, fremgår det af ny redegørelse.

Skolebestyrelserne får nu mulighed for at påvirke elevernes skemaer, så balancen mellem skole- og fritidsliv sikres.
Skolebestyrelserne får nu mulighed for at påvirke elevernes skemaer, så balancen mellem skole- og fritidsliv sikres.Foto: Colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Næsten halvdelen af landets skoleledere mener, at undervisningen i folkeskolen hæmmes af mangel på kvalificerede lærere.

For fem år siden mente kun 13 procent af skolelederne, at manglen på kvalificerede lærere var et problem.

Det fremgår af Undervisningsministeriets nye årlige statusredegørelse for folkeskolens udvikling og hele evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00