Debat

V: It må ikke overlade børn til sig selv

DEBAT: It i folkeskolen skaber helt nye muligheder for lærerig og engagerende undervisning. Men lærerne skal kunne bruge teknologien bedst muligt, så det ikke bliver en sovepude, hvor børnene bliver overladt til sig selv, skriver Louise Elholm (V).

Digitale læringsredskaber i folkeskolen må ikke blive en sovepude for lærerne, skriver Louise Elholm (V).
Digitale læringsredskaber i folkeskolen må ikke blive en sovepude for lærerne, skriver Louise Elholm (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Louise Elholm (V)
Folkeskoleordfører 

Lærerne skal have undervisning i, hvordan de nye hjælpemidler bruges bedst muligt. Hvis lærerne ikke har viden om, hvad for eksempel iPads kan, kan eleverne naturligvis heller ikke benytte dem optimalt.

Louise Elholm (V)
Folkeskoleordfører

Den digitale udvikling har også nået folkeskolen.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Digitale læringsredskaber skaber muligheder for helt nye former for undervisning. Undervisning, der kan være både lærerig og engagerende. Vores børn er opvokset med teknologien og er hjemmevante på computere og tablets. Så selvfølgelig ville det være mærkeligt, hvis de digitale hjælpemidler slet ikke skulle bruges i folkeskolen.

Ved at bruge digitale platforme, kan man for eksempel sørge for en højere grad af differentiering i undervisningen. I matematiktimerne sad alle i gamle dage og løste de samme opgaver, uanset hvilket niveau de var på. Det er selvfølgelig rigtig svært for læreren at skaffe udfordringer for den elev, der løser opgaverne på ti minutter og samtidig skulle tage sig af eleven, der skal bruge en halv time eller mere. Ved at give opgaver på for eksempel tablets kan man sørge for, at alle elever bliver udfordret på deres eget niveau.

It-vante lærere 
Det foregående eksempel viser dog også, at man skal vide, hvordan man bedst bruger de digitale læringsredskaber. Lærerne skal have undervisning i, hvordan de nye hjælpemidler bruges bedst muligt. Hvis lærerne ikke har viden om, hvad for eksempel iPads kan, kan eleverne naturligvis heller ikke benytte dem optimalt.

Der skal også være styring i, hvordan de bruges i skolen. Eleverne skal selvfølgelig ikke sidde og spille spil på deres iPads, hverken i timerne eller når de sidder og laver lektier. Derfor skal lærerne have redskaber til at styre, hvordan eleverne bruger deres tablets. Det ville jo være rigtig smart, hvis nu læreren kunne få at vide, så snart eleven lavede noget ikke-skolerelateret i skoletiden. Man kan f.eks. forestille sig, at en lille besked tikker ind hos læreren, hvis en elev er gået på Facebook eller spiller Minecraft.

Forældre skal ikke hægtes af
Samtidig kan den digitale udvikling gøre det svært for forældrene at følge med i skolearbejdet. For mange forældre kan det nok være lettere at overskue en bog, når de skal se, hvor langt deres barn er nået. Derfor bør læringsapps indeholde en funktion, så forældrene kan få besked om, hvad børnene er i gang med at lære. Jeg synes, at forældreinddragelse er yderst vigtig, og forældrene skal ikke føle sig sat udenfor, blot fordi den nye teknologi bliver brugt.

Alt i alt mener jeg altså, at vi absolut skal tage imod og bruge de digitale læringsredskaber i folkeskolen. Naturligvis skal undervisningen i folkeskolen hele tiden udvikle sig og gøres så god som mulig. Vi skal dog sørge for, at de nye muligheder bliver brugt fornuftigt. De digitale læringsredskaber må ikke blive en sovepude, hvor man overlader børnene til selv at løse det hele ved hjælp af deres iPads. Lærerne skal vide hvordan redskaberne benyttes, så vi sikrer den bedste undervisning for vores børn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00