Debat

Den arabiske verden i afgørende periode

DEBAT: Det Arabiske Initiativ skulle klippe græsset under islamisters fødder ved at dæmme op for trusler mod sikkerhed og sikre fremgang. Det skriver Per Stig Møller, der som udenrigsminister lancerede Det Arabiske Initiativ i 2003.
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Per Stig Møller
Udviklingsordfører for Det Konservative Folkeparti og tidl. udenrigsminister

Under det danske EU-formandskab i 2002 spillede Danmark en rolle i udformningen af den Køreplan for Fred, der skulle skabe en varig og fredelig to-statsløsning mellem Israel og Palæstina. Den blev året efter endosseret af FN's Sikkerhedsråd.

I forlængelse heraf udformede Udenrigsministeriet Det Arabiske Initiativ, som vi også døbte Partnership for Reform and Progress. Der var flere hensigter med dette:

  • For det første at støtte udviklingen mod demokrati, en fri og kritisk presse, ligestilling mellem kønnene, respekt for menneskerettigheder mv.
  • For det andet for dermed at fremme en social og økonomisk udvikling
  • For det tredje at støtte de moderate og vestvenlige kræfter
  • Og for det fjerde at "udtørre" fanatikernes og islamisternes sumpe og klippe græsset under deres fødder.

Islamisk magtovertagelse truede sikkerhed og udvikling
For mig stod konfrontationen over Middelhavet mellem Europa og et islamistisk Nordafrika og Arabien som den største trussel mod en sikker og fremgangsrig udvikling i det 21. århundrede.

Fakta
Det Arabiske Initiativ fylder ti år til sommer, og en ny treårig strategi for initiativet er på vej. Derfor inviterer Altinget | Udvikling politikere, ngo'er, forskere og fagfolk til at debattere Det Arabiske Initiativ - dets forhold til Det Arabiske Forår samt danske bidrag til demokratiseringsprocesser og interkulturel dialog i regionen.

Mød vores debatpanel her.

Du er velkommen til at blande dig i debatten. Skriv til [email protected].

UNDP's rapport om den arabiske verden viste, at der sandelig måtte udvikling til, hvis ikke den arabiske verden skulle bryde sammen. Og det sammenbrud kunne føre til en islamistisk magtovertagelse, der ønskede konfrontation, og som ville få den arabiske verden til at "falde ud af verdensøkonomien" med alle de efterskælv, dette ville påføre dens omverden.

Vore initiatver medførte, at vi blev budt med i det af G-8-landene oprettede "Forum for the Future", som havde til formål at fremme reformer og demokrati i den arabiske verden. Danmark har altså støtttet de moderate og moderne kræfter i den arabiske verden, som nu er inde i en helt afgørende periode.

For mig stod konfrontationen over Middelhavet mellem Europa og et islamistisk Nordafrika og Arabien som den største trussel mod en sikker og fremgangsrig udvikling i det 21. århundrede.

Per Stig Møller (K)
Udviklingsordfører og tidl. udenrigsminister

Og jeg konstaterer med glæde, at den nuværende regering viderefører og forstærker denne indsats.

Hvad fører Det Arabiske Forår hen?
Spørgsmålet er nu, om dette opbrud, dette "arabiske forår", vil føre til moderne, moderate, islamiske demokratier eller om man ved at tage proppen af flasken og fjerne de gamle regimer har sluppet islamistiske kræfter løs, som før blev holdt hårdt nede, og som ender med at overtage det hele?

Svaret er ikke entydigt. Det vil udvikle sig forskelligt i de forskelige lande, for den arabiske verden er ikke en unison masse. Der er store forskelle. Nogle er gradvist reformeret, andre slet ikke. Nogle har fremmet kvindernes inddragelse i samfundet og sikret dem både undervisning og arbejde. Andre knap nok. Nogle har frie valg, andre slet ikke.

Derfor vil nogle af landene efterhånden få tyrkisk-lignende demokratier, mens andre efter store interne opgør mellem moderate og reaktionære, mellem sunnier og shiiter vil få totalitære, islamistiske regeringer. Og alt mens dette sker, vil de indre opgør mellem Iran og Saudi Arabien tage form af stedfortræderkrige.

Det Arabiske Initiativ: Resultater på lang sigt
Under alt dette er der meget, vi ikke kan gøre noget ved. Sunni-shia-konflikten kan vi ikke gå ind i uden at komme voldsomt beskadiget ud uden at vide, hvad vores indsats måtte føre til.

Iran-Saudi-konflikten kan vi forsøge at dæmme ind ved at medvirke til at forhindre, Iran udvikler atomvåben, for så udvikler eller køber Saudi dem også. Samtidig kan vi forsøge at fremme reformkræfterne i begge lande.

Og over hele regionen kan vi fortsætte vores aktive støtte til civilisamfundet, menneskerettighedsgrupper, demokratikræfterne og de demokratiske partier. Vi kan styrke handelssamarbejdet og indgå frihandelsaftaler mellem dem og EU for at fremme beskæftigelsen, ikke mindst i Nordafrika, og dermed den sociale og uddannelsesmæssige udvikling.

Desværre giver dette kun resultater på lidt længere sigt, for i mange af landene afgøres meget netop nu på det korte sigt med meget langsigtede virkninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Stig Møller

Fhv. udenrigsminister, kultur- og kirkeminister, miljøminister, MF (1984-2015) og partiformand (K)
mag.art. (Københavns Uni. 1967), dr.phil. i litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1973)

0:000:00