Ekspert tvivler på effekt af EU’s nye migrationsplan

MIGRATION: Både V og S glæder sig over, at EU i højere grad vil tage pisken i brug for at få lande uden for EU til at bremse migranter og hjemtage afviste asylansøgere. Men udfordringerne står i kø, mener ekspert.

Nye typer af strategiske partnerskaber mellem EU og lande i Mellemøsten og Afrika skal sætte prop i strømmen af migranter og flygtninge, der slog rekord i 2015.
Nye typer af strategiske partnerskaber mellem EU og lande i Mellemøsten og Afrika skal sætte prop i strømmen af migranter og flygtninge, der slog rekord i 2015.Foto: Europa-Kommissionen
Kasper Frandsen

I 2015 søgte over en million flygtninge- og migranter asyl inden for EU.

Og det tal skal sænkes drastisk, mener EU-Kommissionen.

Derfor har EU-Kommissionen fremlagt en samlet plan for, hvordan fremtidens såkaldte strategiske partnerskaber med lande i Afrika og Mellemøsten skal se ud – EU skal fremover både svinge pisken mere og vifte med gulerødderne for at få lande til yde mere i kampen mod migration.

”Vi er parate til at øge den finansielle og operationelle støtte og til at investere i den langsigtede økonomiske og sociale udvikling, sikkerheden, retsstaten og menneskerettighederne for at forbedre folks liv og tackle det, der driver migrationen,” lyder det fra EU's udenrigschef, Federica Mogherini.

Migranter og flygtninge er blevet en politisk ressource, som landene kan forhandle med.

Hans Lucht
Seniorforsker fra DIIS

Det betyder ifølge EU-Kommissionen, at man vil "fundamentalt genoverveje størrelsen og grundtanken bag traditionelle samarbejdsmodeller”.

De lande, der samarbejder med EU om at bremse strømmen af økonomiske migranter til Europa, vil blive belønnet. Mens de lande, der ikke samarbejder, vil blive straffet på blandt andet udviklingsstøtten og handelspolitikken.

S: Godt med mere pisk
Den nye plan skal ifølge EU-Kommissionen redde liv i Middelhavet, få flere ulovlige migranter sendt tilbage og støtte deres muligheder for et liv i nærområderne.

Desuden er det målet på længere sigt at støtte udviklingen i de lande, migranterne kommer fra, så flere får et bedre liv og vælger at blive derhjemme.

Udspillet vækker glæde hos både Venstre og Socialdemokraterne.

"Det er godt, at EU-Kommissionen endelig tager pisken i den anden hånd. Alt for længe har vi bekæmpet strømme af flygtninge og migranter med en gulerod. Nye redskaber er nødvendige for at kontrollere strømmen, især fra Afrika,” siger EU-parlamentariker fra Socialdemokraterne Christel Schaldemose.

I første omgang vil EU gå efter at indgå strategiske partnerskaber med Libanon og Jordan, hvor millioner af syriske flygtninge opholder sig. Senere vil EU forsøge at forhandle nye aftaler med transit- og migrantlande som Nigeria, Niger, Senegal, Mali og Etiopien.

V: Flugter med os
Venstres udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, kalder tankerne bag EU’s udspil for "interessante". Og han lover, at de flugter med både Venstres eget og regeringens kommende udspil til en ny udviklingspolitik.

”Vi kommer også til have fokus på kampen mod migration i vores kommende partnerskabsaftaler. Men vi har allerede lavet aftaler med mange lande, og derfor vil vi ikke lige med det samme kunne lægge kursen så meget om, som vi ellers gerne ville,” siger V-ordføreren.

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) har tidligere udtrykt ønske om at gøre det muligt at gøre indhug i de enkeltes landes udviklingsbistand, hvis de ikke hjemtager afviste asylansøgere fra Danmark.

Men det bliver formentlig både meget dyrt og besværligt for EU, hvis de skal gøre sig ønske om at få landene i Mellemøsten og Afrika til at gøre mere for at bremse migrations- og flygtningestrømmen.

EU’s svækkede position
EU og Tyrkiet indgik i marts 2016 en ny flygtningeaftale, der mod visum-frihed og milliarder af støttekroner til Tyrkiet gør det muligt at sende asylansøgere fra EU tilbage til Tyrkiet, som mange flygtninge fra især Syrien er rejst igennem for at komme til EU.

Men selvom aftalen endnu ikke er underskrevet på grund af store uenigheder internt i EU, om man skal give bedre visum-muligheder til tyrkerne eller ej, så har flygtningeaftalen vist, at EU vil gå langt for at bremse flygtningestrømmen.

”EU's store politiske og økonomiske indrømmelser overfor Tyrkiet har givet lyd ned gennem systemet af migrant- og transitlande, der godt kan regne ud, at EU er til at tale med og få politiske indrømmelser ud af,” siger antropolog og seniorforsker fra DIIS Hans Lucht.  

Han peger blandt andet på, at Niger, som et vigtigt transitland for mange migranter, allerede har givet sin pris for at øge sin indsats mod migration: Nemlig en milliard euro.

”Migranter og flygtninge er blevet en politisk ressource, som landene kan forhandle med,” siger han.

EU-Kommissionen står fra start klar med otte milliarder euro til de nye strategiske partnerskaber og går herefter i gang med at finde op imod 62 milliarder euro til en ny fond, der skal styrke investeringerne og dermed forbedre levevilkårene i de pågældende lande.

Interesse kan være lille
EU-kommissionen gør det klart, at hvis partnerlandene ikke lever op til de kommende aftaler, får det konsekvenser for både handelssamarbejdet og udviklingsstøtten mellem dem og EU. Og det er nye og mere ”hårde toner” fra EU, mener Hans Lucht.

”Tidligere har man mest brugt guleroden. Men det kan blive svært at lykkes med den strategi, fordi mange af landene ikke nødvendigvis har en stor interesse i at tage folk tilbage. Migranter sender mange penge retur, som er vigtige for landenes økonomi,” lyder det.

Derudover påpeger Hans Lucht, at det rent praktisk ofte er meget besværligt at sende folk tilbage: ”Først skal man fastlægge, hvor personen kommer fra – og et usmidigt og manglende bureaukrati kan gøre det svært,” siger han.

Derudover får EU svært ved at bremse strømmen af migranter, der tager gennem Libyen til Italien, påpeger forskeren.

For det første har Libyen ikke har nogen effektive myndigheder til at bremse bådflygtninge, der tager over Middelhavet til Italien i stor stil. Og for det andet tager mange migranter gennem store, øde områder som Sahel og i Sahara-ørkenen, der kun i meget lille omfang bliver kontrolleret af nogen myndigheder.

Dokumentation

Ny strategi for EU’s strategiske partnerskaber:

Fokuseret engagement: EU’s hjælp og politik skal udarbejdes, så de giver konkrete resultater. På den korte bane skal færre flygtninge og migranter drukne på Middelhavet, flere skal sende hjem, og flere migranter og flygtninge skal blive i nærområderne.

Derfor skal partnerlande hjælpes til at styrke kontrollen med grænser og migranter. Det skal hjælpes på vej af negative og positive incitamenter overfor landene – i form af konsekvenser for handelssamarbejdet og udviklingsstøtten.

Styrket hjælp: Alle politikker, redskaber og midler fra EU skal hjælpe med denne dagsorden, især skal man styrke indsatsen for at gennemføre Valletta-planen. Landene skal styrkes i forhold til grænsekontrol, asylprocedure, bekæmpelse af menneskesmuglere og hjælp til at genintegrere migranter, der sendes tilbage.

Smugleres forretningsmodel skal bekæmpes: En effektiv hjemsendelsesproces bliver afgørende, blandt andet med erfaringer fra flygtningeaftalen med Tyrkiet og samarbejdet med de vestlige Balkan-lande.

Lovlige ruter: For at undgå, at folk tager de farlige ruter over Middelhavet, er der brug for alternative og lovlige ruter til Europa eller humanitære modtagelsescentre nærmere migranter og flygtninges hjemlande. EU vil derfor støtte etableringen af en FN-ledet genbosætnings-ordning   

Finansielle instrumenter: Den nye model for partnerskaber vil have økonomiske midler til rådighed for både kort- og landsigtede indsatser.

På kort sigt vil man styrke Den Afrikanske Støttefund med en milliard euro. Og på det lange sigt vil EU-kommissionen oprette en ny fond, der skal styrke investeringerne i landene. EU har 3,1 milliarder euro klar til fonden, men håber, at den samlede fond – med private investorer og resten af medlemslandene – kan komme op på 62 milliarder euro.

Styrket EU-samarbejde: EU og medlemslandene skal arbejde for samme sag og i takt for at sikre resultater.

Læs mere her.  


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christel Schaldemose

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (S), MEP (S)
cand.mag. i historie (SDU 2002)

Michael Aastrup Jensen

MF (V), formand, Det Udenrigspolitiske Nævn
akademiøkonom (Det Danske Erhvervsakademi 1999)

0:000:00