R vil tilbagebetale misbrug af ulandsmillioner

MISBRUG: Hvis det står til Radikale, så skal regeringen betale op til hundredvis af millioner kroner tilbage til ulandsbistanden, hvis de imod reglerne er brugt til at integrere flygtninge.

De Radikales udenrigsordfører, Martin Lidegaard, kræver ulandsmillioner sendt tilbage, hvis de er brugt i modstrid med de&nbsp;internationale regler for ulandsbistand.&nbsp;<br>
De Radikales udenrigsordfører, Martin Lidegaard, kræver ulandsmillioner sendt tilbage, hvis de er brugt i modstrid med de internationale regler for ulandsbistand. 
Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Kasper Frandsen

Op mod hundredvis af millioner skal findes i statskassen og sendes tilbage til verdens fattigste, hvis de mod de internationale regler for ulandsbistand er brugt på integrationsindsatser i Danmark.

Sådan lyder det fra den tidligere udenrigsminister og nuværende udenrigsordfører for Radikale, Martin Lidegaard.

”Hvis det har været brugt i strid med reglerne, så bør Danmark selvfølgelig kompensere bistandsmodtagerne for det. Og regeringen har efter min bedste overbevisning brudt reglerne,” siger han.

Meldingen kommer efter, at Altinget har beskrevet, hvordan Danmark brugte 220 millioner kroner fra ulandsbistanden til at danskundervisning og jobtræning, der har til formål at integrere flygtninge med midlertidig opholdstilladelse på det danske arbejdsmarkedet.

Hvis pengene skulle retur, skal de jo bare findes et andet sted på eksempelvis ældre- eller sundhedsområdet. Og det ønsker vi ikke.

Michael Aastrup Jensen (V)
Udenrigsordfører

Det er nemlig ifølge både OECD og eksperter formentlig i direkte modstrid med de internationale OECD-regler for ulandsbistand, som regeringen ellers gang på gang har lovet at følge.

Hvem skal betale?
Men selvom OECD skulle sige, at Danmark ikke må tælle de penge med som bistand, skal man ikke regne med, at regeringen vil kompensere udviklingsbistanden.

”Hvis pengene skulle retur, skal de jo bare findes et andet sted på eksempelvis ældre- eller sundhedsområdet. Og det ønsker vi ikke,” siger udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen (V).

OECD er i gang med at kulegrave og strømline de internationale regler for, hvilke asyl- og flygtningeudgifter der kan tælles med som bistand.

Og her vil OECD særligt kigge på den danske brug af midler, som der er sået tvivl ved.  

”Vores praksis er fuldstændigt inden for skiven af OECD’s regler for ulandsbistand. Men hvis OECD mener, at vi bør ændre praksis, så gør vi selvfølgelig det,” siger ordføreren.

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) har også nedsat en interministeriel, der skal se, om den danske praksis er i overensstemmelse med regler. Og 31. maj 2016 skal han og integrationsminister Inger Støjberg (V) i samråd for at forklare den danske praksis.

Dokumentation

Sagen kort: Bistand over grænsen?

Altinget har beskrevet, at Danmark i 2015 brugte 220 millioner ulandskroner til danskundervisning og jobtræning til flygtninge med midlertidig opholdstilladelse. I 2016 forventer regeringen at bruge 340 millioner kroner til indsatsen

Pengene går til kommunerne, og formålet er at integrere flygtninge på det danske arbejdsmarked.

Men det er ifølge ekspert i direkte modstrid med OECD-reglerne for udviklingsbistanden, der siger, at udgifter til ”at integrere flygtninge i donorlandets økonomi” ikke må tælles med.

Dermed kan 560 millioner kroner fra udviklingsbistanden på to år været misbrugt på udgifter, der ikke må tælles med.

---

OECD's udviklingskomité, Development Assistance Committee (DAC).

Udviklingsbistandens hovedformål er ifølge Udviklingskomitéens regler at "fremme økonomisk udvikling og velstand i udviklingslande”.

OECD’s udviklingskomité fastsætter de internationale kriterier for udviklingsbistand, som de 29 medlemslande har lovet at udregne deres ulandsbistand efter. Herunder kan demokratifremme, nødhjælp, udviklingshjælp til skole og sundhedsvæsener og så videre tælles med.

Men også udgifter til flygtninge kan tælles med:

Det må tælles med til flygtningeudgifter:
En person uden for sit hjemland er flygtning, når han eller hun har en ”velbegrundet frygt” for at blive politisk forfulgt eller er flygtet fra borgerkrig eller ”alvorlig uro” i sit hjemland.

Udgifter til ”opretholdelse” af flygtninge kan tælles som ulandsbistand i de første 12 måneder af deres ophold. ”Det omfatter betalinger til flygtningenes transport til værtslandet og midlertidig næring (mad, husly og træning)…”

Udgifterne til udvisning eller anden magtanvendelse til at hjemsende flygtninge bør ikke medregnes som udviklingsbistand.

Udgifter til at fremme integrationen af flygtninge i donorlandets økonomi eller genbosætte dem andre steder end i et udviklingsland er også udelukket.

Kilde: OECD's Udviklingskomité

---

Om integrationsprogrammet
Kommunen skal tilbyde flygtninge og familiesammenførte et integrationsprogram.

Formålet er, at flygtningen hurtigst muligt kan forsørge sig selv.

Programmet består af: Danskuddannelse og beskæftigelsesrettede tilbud som vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.

Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00