Taksøe leverer matchbolde til ny udviklingsstrategi

ANALYSE: Regeringen og udenrigsgransker Peter Taksøe-Jensen er det meste af vejen enige om fremtiden for dansk udviklingsbistand - men enkelte anbefalinger er uspiselige før de politiske forhandlinger om en ny udviklingspolitisk strategi.

Udenrigsgransker Peter Taksøe-Jensen afleverede sine anbefalinger til fremtidens udenrigspolitik til regeringen søndag 1. maj 2015.
Udenrigsgransker Peter Taksøe-Jensen afleverede sine anbefalinger til fremtidens udenrigspolitik til regeringen søndag 1. maj 2015.Foto: Jens Astrup/Scanpix
Kasper Frandsen

Taksøe-anbefalingerne lægger en asfalteret motorvej af argumenter og input til at styrke den linje, som i store træk enten er udmøntet eller allerede formuleret som et mål af udenrigsministeren.

Kasper Frandsen
Udviklingsredaktør

Der var masser af skyts og argumenter til den linje og de prioriteringer, som udenrigsminister Kristian Jensen (V) allerede har lagt for dansk udviklingspolitik det seneste års tid.

De længeventede anbefalinger fra den såkaldte udenrigspolitiskgransker, Indien-ambassadør Peter Taksøe-Jensen, til fremtidens danske udenrigspolitik - og dermed også udviklingspolitik - flugter med regeringens hidtidige udmeldinger på nær enkelte afstikkere.

Udviklingsbistanden skal nemlig i højere grad fungere som redskab til at tilgodese danske interesser, bremse migrationen, styrke de kommercielle muligheder og indsnævre antallet af danske prioritetslande.

Dokumentation

Konkrete anbefalinger inden for de tre hovedområder, som Peter Taksøe-Jensen ønsker som omdrejningspunkt for en ny udviklingspolitik:

Bæredygtig vækst gennem partnerskaber

  • I stigende grad anvende dansk udviklingssamarbejde som gearende, risikovillig kapital til at fremme offentligt-private partnerskaber, hvor danske kompetencer og investeringer efterspørges
  • Gradvist transformere traditionelle landeprogrammer til mere fleksible partnerskaber, hvor bistanden udgør en katalysator for andre finansieringskilder og understøtter danske kommercielle interesser
  • Styrke myndighedssamarbejdet i dybden, og sikre stærk, strategisk koordination på tvær

Styrke indsatsen i lande i skrøbelige situationer 

  • Fokusere skarpt på få lande i skrøbelige situationer, eksempelvis Afghanistan, Syrien og Libyen og etablere bred politisk enighed om en strategisk ramme for en langsigtet indsats i de udvalgte lande
  • Styrke indsatsen i de udvalgte skrøbelige lande gennem et stærkere samspil mellem den humanitære bistand, den langsigtede udviklingsindsats og freds- og stabiliseringsindsatser
  • Etablere et nyt stærkt program for bistand, stabilisering og kapacitetsopbygning i Østeuropa, Mellemøsten og Nordafrika i form af en ny og større pulje, der samler Freds- og Stabiliseringsfonden, Naboskabsprogrammet for EU’s østlige nabolande og Det Arabiske Initiativ
  • Lade Danmark gå forrest med at nedbryde barrierer for sammenhængende humanitære og udviklingsindsatser og presse på for international forandring
  • Understøtte etablering af innovative partnerskaber mellem dansk erhvervsliv, civilsamfund og forskningsmiljø med henblik på at udvikle kommercielt bæredygtige løsninger til det humanitære nødhjælpsmarked
  • Øge udsendelse og sekundering af personer for at underbygge og overveje etablering af et lille statsligt ’udrykkerkorps’ til at underbygge Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske prioriteter

Forebyggelse af migration

  • Placere migration centralt i den nye udviklingspolitiske strategi på tværs af andre indsatser og instrumenter
  • Indtænke migration i de strategiske, politiske og geografiske valg, der knytter sig til planlægningen af udviklingssamarbejdet
  • Prioritere indsatsen i og omkring flygtningenes oprindelseslande, hvor bistandsmidlerne rækker længere end i Danmark.

Altinget logoUdvikling
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget udvikling kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00