LB foreningen
Røde Kors Oplevelsen blev produceret i forbindelse med bygningen af Røde Kors Frivillighus, der åbnede i 2017. Et af Frivillighusets formål er formidling af Røde Kors’ historie, arbejde og ”brand”. Gæster i Frivillighusets Røde Kors Oplevelsen vil derfor møde forskellige oplevelser: dilemmaspil, ægte nødhjælpsudstyr, historiske genstande og virtual reality.
En gruppe frivillige på 15 frivillige udviklede gennem 2015 de helt overordnede ideer til, hvordan vi kunne/skulle fremstille Røde Kors på en ny og anderledes måde, uden at blive et støvet museum. Derimod var ’Udstillingsgruppens’ anbefalinger at udstillingen i Frivillighuset både skulle give refleksion over humanitære emner og stolthed over at være en del af Røde Kors. Desuden var, da man spurgte Røde Kors’ frivillige om, hvad de vægtede som vigtigst i Frivillighuset, ”Viden om nødhjælp og katastrofer”, en mere generel ”viden om Røde Kors” og ”tiltrækning af frivillige”.
De forskellige oplevelser er designet til at give besøgende ny viden om Røde Kors og Røde Kors’ arbejde. Men man vil også få en unik indsigt i Røde Kors værdier og de udfordringer, vi dagligt står over for. Målgrupper er både skoleelever, vores egne frivillige og alle andre, der interesserer sig for nødhjælp og Røde Kors. Der er udviklet undervisningsmaterialer til både grundskole og ungdomsuddannelser. Udstillingen/oplevelsen har en karakter, så den løbende kan opdateres. Både med nutidige og historiske genstande.
Røde Kors Oplevelsen i Frivillighuset er støttet økonomisk af Lærerstandens Brandforsikring. Leverandører har været: Vertic A/S (digital), Artrebels (oplevelsesdesign) og Lene Vendelbo (undervisningsmateriale).
Røde Kors Oplevelsen er i 2017 shortlistet til den europæiske kommunikationspris: Digital Communication Awards 2017.
Se mere her