Hegelund og Mose: DR presset i defensiv

MANDAGSTRÆNEREN: Med Lisbeth Knudsen i front er det lykkedes de private medier at få regeringen til at lægge pres på DR. Knudsens modpart i DR, Michael Christiansen, er nu på taktisk tilbagetog. DR's politiske redning? Hvem ved, måske DF.

Foto: Lars Schmidt
Peter MoseSusanne Hegelund

Danmarks Radio er angiveligt for stort – og for dyrt. Efter års forgæves forsøg er avisernes og andre private medieforetagenders lobbyorganisation, Danske Medier, ved at vinde det for enhver lobbyist så vigtige ”problemdefinitions-slag”. På få måneder er det lykkedes at skabe en stemning af, at landets største ulykke er et volumensygt og dyrt DR – et problem næsten på højde med flygtningekrisen.

Beskyldningerne er blandt andet diskret forklædt som tilsyneladende objektive ledere, kommentarer og kronikker i en lind strøm: Medie-lobbyisterne har bevilget sig selv fri spalteplads – et gode, landets øvrige interessevaretagere ikke har. Det gør de med et velkoordineret lobbybombardement, der har fyret godt op under ikke blot Christiansborg, men også læserne – heriblandt det ældre publikum, der ellers er storforbrugere af public service-tv og radio.

Med en ny formand – Berlingskes strategisk stærke Lisbeth Knudsen – er Danske Medier ved at få reel indflydelse: Næsten dag for dag lægger et presset DR nu op til indrømmelser, hvor institutionen hidtil har henholdt sig til at være politisk fredet. Medieforliget sidste år blev en sejr for DR og en fuser for Danske Mediers medlemmer, da alle partier bakkede op om et fortsat stærkt DR – uden hensyntagen til foreningens klynk.

Smiling devil
Da Berlingskes topchef satte sig i formandsstolen før sommerferien, lagde hun taktisk smart en mere nutidig linje. En mindre følelsesladet og mere fakta-funderet tilgang, som DR's ellers så effektive lobby-ledelse med bestyrelsesformand Michael Christiansen i spidsen kan iagttage med irritation – og vel også en vis professionel beundring for ”The Smiling Devils” kunnen.

Næsten dag for dag lægger et presset DR nu op til indrømmelser, hvor institutionen hidtil har henholdt sig til at være politisk fredet.

Hegelund og Mose

Knudsen kender om nogen statsmediernes udfordringer fra sine otte år som nyhedsdirektør i DR. Så dygtig var hun, at det var nødvendigt at udmanøvrere hende; i dag mærker DR atter Knudsens evner – nu som modstander.

Danske Medier har hidtil scoret en stribe selvmål, når foreningens direktør, Ebbe Dal, igen og igen gik i byen med klagebudskabet om, at DR for eksempel kun skulle udkomme på modtageapparater som radio og fjernsyn – mens det nymodens internet udelukkende skulle være dagbladenes domæne. Et så mærkværdigt anakronistisk forslag var det, at selv DR-kritikere rystede på hovedet.

Snedigt forslag
Teknologi-nørden Knudsen flyttede selv fremsynet DR-ressourcer fra radio og tv til web, længe før de slumrende dagbladsledelser havde indset nettets potentiale. Og som ny lobbyformand har hun straks konstateret, at DR naturligvis også hører hjemme på nettet.

Til gengæld har den snu Knudsen foreslået, at brugerne – og dermed licensbetalerne – skal bruge et log-in for at hente stof på det populære dr.dk; ikke meget anderledes end dagbladenes lukkede universer for betalende gæster.

Skønt man kan argumentere for, at et log-in effektivt kan erstatte hine tiders licensinspektører, modtog DR forslaget med stor bekymring: Et log-in gør det angiveligt mere besværligt at være kunde – og hvad med de unge?

Men fronterne flyttes ekstremt hurtigt i disse uger, og i den forgangne uge strakte generaldirektør Maria Rørbye Rønn hånden ud, klar til at tale videre - og det ikke bare om log-in. En luns til de private kunne også være at flytte tv-kanaler som DR Ultra og siden DR3 over på nettet, som britiske BBC allerede er blevet tvunget til.

Taktisk tilbagetog
Det taktiske tilbagetog er orkestreret af bestyrelsesformand Michael Christiansen. Godt nok spankulerede han – blev det noteret – rundt på vanlig kejserlig vis til en public service konference forleden. Men Lisbeth Knudsens klinisk skarpe modpart er presset på to fronter: dels af holdningsskiftet til DR, dygtigt orkestreret af Knudsens tropper. Dels af en DR-direktion, for hvem det er smerteligt og uforståeligt, at tiden er inde til at nedtone succeserne.

Private foretagender som dagblade, koncertarrangører, cirkusdirektører og booking-portaler er irriterede på mastodonten. Hvorfor skal DR møve sig ind på deres hjemmebane med Slotskoncerter på Ledreborg eller Cirkus Summarum med Hr. Skæg og andre DR-figurer? For ikke at tale om DR Booking, hvor selvanprisende tv-værter sælges ind til arrangementer i konkurrence med ikke-statslige oplægsholdere.

Selv Frelsens Hær blandede sig i fredags i det vrede kritikerkor: Hvorfor skulle DR og TV 2 samle ind til flygtninge i weekenden – netop samtidig med, at frelserne holdt indsamling til de hjemløse?

Man kan også spørge, om det var taktisk smart af DR i onsdags at prale med, at det årlige P3 Guld-arrangement blev udsolgt på under ti minutter. I sådanne situationer vil Mandagstrænerens råd være: stay low, skru lidt ned for volumenknappen.

Set med DR-briller er kritikken uforståelig, man er jo bare en succes. Men hvis det efterladte indtryk for det omkringliggende samfund er ”volumensyge”, er succesen kontraproduktiv. En kendsgerning, som DR-toppen med vanlig sans for timing nok burde have taget højde for allerede for flere år siden.

DR's lobby task force
Lisbeth Knudsens boksehold består ud over direktør Ebbe Dal og de mobiliserende chefredaktør-penne af råbe-lobbyisten Stig Ørskov, næstformand i foreningen og adm. direktør i JP Politiken. En smule mere softspoken er den anden næstformand, direktør Rasmus Nielsen fra herværende medie

I det andet kamphjørne råder Christiansen over en task force med veldefinerede lobby-opgaver: Slotsholmen og embedsværket plejes af DR-djøfferne under opsyn af juristen Rørbye Rønn. Mens forbindelsen til Kulturministeriet traditionelt har været tæt, er også relationen til Finansministeriet i de senere år blevet opjusteret, ikke mindst via udskiftninger i DR's økonomitop med regnedrenge fra Finansministeriet. Ikke en dårlig disposition i lyset af budgetbissernes magt på Slotsholmen: Relationerne kan også vise sig gavnlige den dag, licensen måske skiftes ud med finanslovs-bevillinger, et ikke utænkeligt scenarie.

Politikerne, en anden vigtig gruppe, passes op af Christiansen og generaldirektøren selv, mens nyhedsdirektør Ulrik Haagerup og direktør for DR Danmark, Anne-Marie Dohm, er udset til at tage sig af medierne. De to direktører sender ikke altid på samme frekvens, hvad ikke gør opgaven med at tumle dagbladscheferne nemmere.

Den fjerde gruppe stakeholders – de private producenter og filmfolk – er mediedirektør Gitte Rabøls ansvar. En strategisk ikke uinteressant gruppe: Måske kan det – som det er sket hos BBC – lykkes DR at få dem til at gå i brechen for fortsat stærk public service.

Bertel forligsmand, Tulle redningsmand?
En tredje veteran, Bertel Haarder, har på utraditionel vis budt sig til som mægler mellem Knudsen og Christiansen. Hans håb er formentlig, at DR frivilligt nedtoner sine aktiviteter, og at de private medier herefter indstiller skytset.

Kulturministeren, der hæver den erfarne kreds’ gennemsnitsalder til knap 68 år, har netop inviteret de to formænd til forligsmøde og varmet op ved at forsøge sig med et nyt – og nok mere slankt – public service-begreb: ”Fælles gods”.

DR's varmeste politiske ven i blå blok, når forligskredsen sidenhen skal samles? Han hedder måske Kristian Thulesen Dahl. Bortset fra Jyllands-Posten har Dansk Folkeparti formentlig ingen steder så stor gennemslagskraft som i netop DR. Hans vælgere er formentlig samtidig garanten for, at DR fortsat kan sende X Factor og Melodi Grand Prix et godt stykke tid endnu – public service classic eller ej.

 

Rådgiver-og forfatterparret Susanne Hegelund og Peter Mose er partnere i HEGELUND & MOSE, der rådgiver om strategisk kommunikation og indflydelse. De er forfattere til bøgerne ”Håndbog for Statsministre, ”Javel, hr. minister” og ”Lobbyistens Lommebog”. Se www.hegelundmose.dk 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbeth Knudsen

Strategidirektør, Altinget og Mandag Morgen, formand, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, Odense Symfoniorkester og Rønnow, Leth og Gori Arkitekter, Foreningen TjekDet og Demokratikommissionen, bestyrelsesleder, Niras
journalist (DJH 1975)

0:000:00