Silicon Valley opruster i Washington

LOBBYISME: De store amerikanske tech-firmaer, der fortsat mestendels har deres hovedsæder på Vestkysten, bruger flere og flere penge på lobbyvirksomhed i den amerikanske hovedstad. Google, Apple, Amazon og AT&T leder an.

<br>Statista har opgjort, hvor mange penge forskellige amerikanske selskaber bruger på lobbyisme i DC.<br><br>

Statista har opgjort, hvor mange penge forskellige amerikanske selskaber bruger på lobbyisme i DC.

Foto: Statista
Annegrethe Rasmussen

WASHINGTON DC – De er vant til lobbyister i USA’s hovedstad - byen, hvor mest magt i Amerika er centreret. For hvor magten er, følger interesser. Og med interesser følger tusindvis af mennesker, der ønsker at udøve indflydelse på de politikere, der udarbejder landets love.

I 2014 var der ifølge den respekterede organisation ”Center for Responsive Politics” 11.509 registrerede lobbyister i Washington, men dertil skal lægges alle dem, der arbejder for de registrerede lobbyister. Alt i alt skønner CRP - som er en blandt flere respekterede “vagthunde-organisationer,” der overvåger og registrerer lobbyvirksomheden i hovedstaden - at omkring 100.000 mennesker er beskæftiget i 'indflydelsesindustrien’ i Washington. Dertil kommer de titusindvis, der fast arbejder for indflydelse for de mange interesseorganisationer.

Det fysiske center for lobbyvirksomhed i Washington er K-street, som løber parallelt med Constitution Avenue et par blokke nord for Det Hvide Hus. Her har hovedparten af de cirka 140 største lobbyfirmaer hjemme, og man vil ofte i populær tale høre hele lobbybranchen omtalt som “K Street.” En stor del af firmaerne er filialer af revisionsfirmaer, og flertallet af de professionelle lobbyister er advokater, revisorer samt tidligere ansatte i Kongressen. Men i de seneste år er der rykket en gruppe helt nye drenge og piger ind i K Streets kontorer fra den fortsat boomende tech-industri.

Google fører - Microsoft er nummer to
En ny rapport, der lige er udgivet af forbrugerorganisationen Consumer Watchdog - en uafhængig NGO, der hører hjemme i byen Santa Monica i Californien - viser, at USA’s 10 største tech-firmaer lagde ikke mindre end 61.5 millioner dollar i den amerikanske hovedstad i 2013 med tech-giganten Google i spidsen. Det er en stigning fra året før på 15.9 procent.

Google brugte 14.06 millioner dollars, deres nærmeste rival, Microsoft spenderede 10.49 millioner, mens opkomlingen Facebook brugte 6.43 millioner på politikerne i 2013, hvilket gør det sociale medie til den virksomhed med den højeste stigningstakst. Året før, i 2012, brugte Mark Zuckerberg & Co. 3.99 millioner dollars.

I telekommunikation – en gammel kending i hovedstaden – er det AT&T, der fører med et forbrug på lobbyisme på 15.09 millioner, så Google er fortsat en anelse mindre, men iagttagere forudser, at den gamle telemastodont vil se sig overhalet af verdens største søgemaskine i 2015. På de næste pladser på tech-listen kommer Amazon.com (3.46 millioner) og verdens største tech-firma, Apple med 3.37 millioner dollars. Det tal repræsenterer en enorm stigning for firmaet i sammenligning med året før – på 71.7 procent.

Størrelse er vigtig
Men hvordan kan det være, at den antipolitiske og libertært prægede Tech industri fra Vestkysten – der historisk kun har haft et skuldertræk og af og til endda foragt til overs for bureaukraterne i Washington – har fået så travlt med at komme tæt på politikerne?

Svaret ligger, ifølge insidere, i den størrelse, som Tech-industrien har fået. Det er blevet endnu mere afgørende end tidligere, at politikerne skaber et miljø, der både bliver set som positivt for innovation og uddannelse som for fremtidige investeringer: ”Tech-cheferne er i stigende grad villige til at betale for, hvad de ønsker sig,” lyder det fra John M. Simpson, der er Consumer Watchdogs Privacy Projects direktør.

“Der er en stigende erkendelse i branchen af, at virksomhederne er nødt til at komme på banen tidligere og på en mere kvalificeret måde. når det gælder den politiske beslutningsproces,” siger Ryan Triplette, der er lobbyist for virksomheden Franklin Square Group, der repræsenterer både Apple og Google i Washington.

“De er begyndt at kigge udad og ikke bare se på traditionelle teknologi-relevante områder i takt med, at de er blevet større,” fastlår han overfor hjemmesiden Politico.com.

Varme kartofler på tech-området
Dertil kan man lægge, at flere af de politiske debatter, som tiltrak sig mest opmærksomhed sidste år, havde direkte tilknytninger til ”The Valley”, som Silicon Valley ofte kaldes med et kælenavn. Diskussioner som patentbeskyttelse, NSA’s overvågning i lyset af Edward Snowdens afsløringer og udløbet af ”The Patriot Act”, brugen af droner, ønsket om mere grønne energiformer som f.eks. el-biler og smart apps samt den standende diskussion om immigration og Tech-sektorens ofte gentagne ønske om flere Green Cards og lettere adgang til amerikanske arbejdsvisa til højtuddannede indvandrere.

Og noget tyder på, at Præsident Obama i hvert fald har et godt øje til Tech-firmaerne. Ud af de seks virksomheder, præsidenten nævnte ved navn i sin årlige tale til nationen tirsdag, var fire af dem fra Silicon Valley: Google, eBay, Tesla og Instagram (der er ejet af Facebook).

I 2015 vil man sikkert også høre mere til helt nye klienter i lobbyklassen. Firmaer som Snapchat, Belkin, Netflix og Uber har alle enten lige etableret sig eller hyret nye lobbyfirmaer i Washington. Og Google etablerede i 2014 et kæmpe nyt lobby-hovedkvarter på over 5000 m2 i gåafstand fra Capitol Hill og den amerikanske Kongres.

De nye tech-tider er så tydeligt kommet for at blive.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC


Annegrethe Rasmussen skrev for Altinget fra Washington frem til udgangen af 2015.

Redaktionen blev da opmærksom på, at der blandt hendes artikler forekommer tilfælde, hvor der er en for Altinget uacceptabel grad af afsmitning i sprog og / eller tankerække og fakta fra andre mediekilder, og hvor disse kilder ikke er angivet.

Redaktionen har ikke konstateret sådanne mangler ved artiklen ovenfor, men såfremt redaktionen modtager oplysninger herom, vil Altinget tage de fornødne skridt.

Se i øvrigt Kulturministeriets vejledning for god citatskik og plagiat i tekster her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00