Er drømmen om velfærdsteknologiske kassesuccesser en utopi?

BAGGRUND: Efter 15 års tiltagende hype mangler Danmark stadig at udklække det første globale velfærdsteknologiske brand. Altinget leder efter årsagen til den haltende eksport.

Foto: Colourbox
Klaus Ulrik Mortensen

Der er de globale brands, som alle danskere kender: Lego, Mærsk, Carlsberg, Vestas og Novo Nordisk.

Og der er markante virksomheder som Coloplast, Leo Pharma, Chr. Hansen og Oticon, som måske ikke vækker genklang i almuens mund, men stadig nyder bred anerkendelse.

Men beder man om eksempler på velfærdsteknologiske virksomheder, som har etableret sig på det globale marked, og bliver mødt med navne som Linak, Guldmann og Vendlet, er chancen for almen genkendelse ikke stor.

Det skal ses i forhold til, at den danske tradition for registrering af persondata kombineret med en velpolstret pleje- og sundhedssektor siden årtusindeskiftet er fremhævet som det perfekte afsæt for et velfærdsteknologisk eksporteventyr.

Vi mangler endnu at finde den helt rigtige løsning. Hvis vi alle sammen blev lykkelige af en gyngestol, som kunne massere og berolige os, kostede den ikke 50.000 kroner. Og hvis vi blev lykkelige af videosamtaler med det offentlige, ville det ikke være så svært at få borgerne til at vælge de nye typer løsninger.

Michael Ellegaard Nielsen
Salgschef, Appinux

Mest noget vi taler om
En af dem, som har fulgt udviklingen i branchen tæt, er den 55-årige sælger i softwarevirksomheden Appinux Michael Ellegaard Nielsen. Han forklarer den manglende succes med, at velfærdsteknologi stadig mest er noget, som vi taler om, men ikke altid får gjort.

“Hvis man for alvor skal lave noget om, skal man gøre det grundigt. I dag laver vi masser af projekter. Vi installerer toiletter og udstyr til videosamtaler i hjemmene, men den nye teknologi går sjældent ind og erstatter anden service. Og det er forhindringen,” siger han.

Det betyder, at teknologien og kvaliteten af løsningerne endnu ikke har bevæget sig op på et niveau, som gør den uomgængelig.

“Vi mangler endnu at finde den helt rigtige løsning. Hvis vi alle sammen blev lykkelige af en gyngestol, som kunne massere og berolige os, kostede den ikke 50.000 kroner. Og hvis vi blev lykkelige af videosamtaler med det offentlige, ville det ikke være så svært at få borgerne til at vælge de nye typer løsninger,” siger han.

Udbud større end efterspørgslen
Et andet centralt problem er ifølge Michael Ellegaard Nielsen, at udbyttet er markant større end efterspørgslen. Der er aktuelt så mange forskellige løsninger på markedet, at det er svært at skille sig ud og slå igennem.

0:000:00