Debat

Forældre: Sådan lærer børn at færdes trygt på nettet

DEBAT: It er blevet en integreret del af undervisningen i folkeskolen. Men hvis børnene skal lære, hvordan de færdes trygt på internettet, kræver det samarbejde mellem skolen og forældrene. Det skriver Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

Kun i et samarbejde mellem skolen og forældrene kan vi lære børnene, hvordan de trygt kan færdes på internettet, skriver landsformand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.
Kun i et samarbejde mellem skolen og forældrene kan vi lære børnene, hvordan de trygt kan færdes på internettet, skriver landsformand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette With Hagensen
Landsformand, Skole og Forældre

Skolen kan lære vores børn meget omkring søgestrategier, grammatik og korrekte formuleringer, men kun i et samarbejde mellem skolen og forældrene kan vi lære børnene, hvordan de trygt kan færdes på internettet.

Mette With Hagensen
Landsformand for Skole og Forældre

It er en stor del af den verden, vores børn vokser op i, og it bliver sikkert ikke en mindre del af den verden, de skal leve deres voksenliv i, så selvfølgelig skal it være en integreret del af undervisningen i folkeskolen. Vi skal ikke debattere, om vi skal have it i skolen, vi skal derimod debattere, hvad vi skal bruge it til i skolen.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

It er et værktøj. Udfordringen ved it-værktøjet er blot, at det er en endog meget veludstyret schweizerkniv af udstyr. Det er en skrivemaskine, det er en telefon med indbygget fax, det er et videokamera, det er et tv, det er en regnemaskine, det er et stereoanlæg, det er et bibliotek fyldt med alverdens viden, og så er det en veludstyret spillehal.

Inddrag hjemmet
It-undervisningen skal derfor ikke blot handle om at lære dem at håndtere it-værktøjet, undervisningen skal i lige så høj grad handle om at lære børnene bevidst at vælge, hvornår det er godt at bruge it-værktøjet, og til hvad og hvornår it-værktøjet ikke skal bruges. Den del af undervisningen handler om værdier, dannelse og samvær. Ikke kun værdier, dannelse og samvær i skolen, men også i hjemmet og i vores samfund. Derfor er det vigtigt at inddrage hjemmene i debatten om, hvordan og til hvad it anvendes både i skolen og hjemme.

At søge information på internettet er en kunst; hvor skal jeg søge, og hvor finder jeg en troværdig kilde? Udfordringen er desuden, at der på internettet er mange flere informationer at navigere i end i et opslagsværk på biblioteket. Så det er let at blive afledt og vildledt i internettets mange informationer. Internettet er en stor kilde til information - men at være kritisk over for din kilde er afgørende for resultatet af dit arbejde.

Samarbejde er vejen frem
Internettet giver vores børn udfordringer med kommunikation, da internettet er et skriftligt medie, og meget af informationen er skrevet på engelsk. For at få adgang til guldgruben af information skal vores børn beherske engelsk – eller globish, som engelsk udvikler sig til, når det krydres med ord og grammatik fra alle os, som ikke har engelsk som modersmål.

Vigtigst af alt er det dog at lære børnene, at skriftlig kommunikation kræver præcision og tydelighed, da det er så let at misforstå hensigten med ordene, når vi ikke er i direkte dialog med den, vi skriver med.

Skolen kan lære vores børn meget omkring søgestrategier, grammatik og korrekte formuleringer, men kun i et samarbejde mellem skolen og forældrene kan vi lære børnene, hvordan de trygt kan færdes på internettet, og hvordan de kan håndtere internettets mange muligheder, udfordringer og træde varsomt i internettets mørke afkroge.

Vi voksne er ikke alle så fortrolige med it og internet som vores børn, men det skal ikke afholde os fra at udforske internettet sammen med børnene. Vigtigt er det også, at vi voksne sammen sætter rammer for, hvor, hvornår og til hvad internettet skal bruges både i skolen og hjemme.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette With Hagensen

Regionsrådsmedlem og første næstformand (S), Region Syddanmark, formand, Sundhedsudvalget, bestyrelsesmedlem, Danske Regioner
cand.merc. (SDU. 1994)

0:000:00