NIRAS: Al magt til sagsbehandler-robotterne

DEBAT: Velfærdsteknologi har alt for længe fokuseret på at løse praktiske frem for administrative udfordringer, skriver NIRAS-direktør Allan J. Christensen. Fremtiden er i stedet sagsbehandler-robotter, der kan overtage kolde hænders arbejde og giver flere ressourcer til varme.

"Det er ikke de varme hænder, vi skal erstatte med robotter.
Robotter er elendige til at
spørge ind til børnebørnene eller til at sige, at det lyserøde sjal passer godt
til skjorten," skriver direktør i NIRAS Allan Christensen. 
"Det er ikke de varme hænder, vi skal erstatte med robotter. Robotter er elendige til at spørge ind til børnebørnene eller til at sige, at det lyserøde sjal passer godt til skjorten," skriver direktør i NIRAS Allan Christensen. 
Minna Møbjerg Stevnhoved

Af Allan J. Christensen
Direktør i NIRAS

Vi kan efterhånden remsen udenad: Digitalisering sparer penge, og øget digitalisering gør den offentlige sektor mere effektiv.

Politikerne kan i hvert fald remsen på fingrene, hver gang de skal finansiere et nyt plejehjem eller finde penge til en ny vej. Gang på gang er det de forventede besparelser fra digitaliseringen, der skal skabe råderummet for de mange, fine planer.

Desværre glemmer politikerne ofte to ting, der er afgørende for, at digitaliseringen bliver den gevinst, der var tanken.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv indlæg til [email protected]

Sagsbehandler-robotter er sådan nogle fantastiske væsener, der giver dig tilladelse til at bygge carport søndag aften, straks efter du har uploadet tegningerne i kommunens GIS-løsning.

Allan Christensen
Direktør i NIRAS

At ’sætte strøm til blanketterne’ er ikke nok
For det første: Hvis man kun tænker på at gøre livet lettere for sagsbehandlerne, vælter man blot byrden over på borgere og virksomheder – og rent  samfundsøkonomisk er det næppe nogen overskudsforretning.

For det andet: At ’sætte strøm til blanketterne’-  altså at gøre de analoge procedurer digitale – er slet ikke nok. For helt ærligt, digitaliseringsgevinsten er til at overse, hvis den eneste forskel på skoleindskrivning før og nu er, at man indtaster oplysningerne på en skærm i stedet for med kuglepen på en blanket.

Hvis vi virkelig mener, at digitalisering skal gøre livet lettere for alle parter OG spare penge, så skal der andre boller på suppen.

Vi og resten af branchen er klar: Sagsbehandler-robotter er fremtiden.

Allan Christensen
Direktør i NIRAS

Alle de steder, hvor der i dag sidder en sagsbehandler med stakkevis af dokumenter (det er sådan set ligegyldigt, om vi taler papir eller pdf), er der et potentiale for at automatisere sagsbehandlingen.

Velfærdsteknologi har alt for længe fokuseret på at løse praktiske frem for administrative udfordringer. For det er ikke de varme hænder, vi skal erstatte med robotter.  Robotter er elendige til at spørge ind til børnebørnene eller til at sige, at det lyserøde sjal passer godt til skjorten.

Giver svar med det samme
Sagsbehandler-robotter, derimod, er sådan nogle fantastiske væsener, der giver dig tilladelse til at bygge carport søndag aften, straks efter du har uploadet tegningerne i kommunens GIS-løsning. Som med det samme siger ja eller nej til din anmodning om boligsikring. Eller som ordner alt papirarbejdet, hvis du skal have flyttet en jordbunke, når du skal grave ud til en kælder.

0:000:00