Debat

Nyt debatpanel stiller skarpt på it i folkeskolen

DEBATPANEL: En ny række debattører sætter i den kommende måned fokus på digitale læringsredskaber i folkeskolen. Mød hele panelet, der blandt andet tæller Annette Vilhelmsen (SF) og Katja Munch Thorsen, vicedirektør i Danmarks Evalueringsinstitut.

Foto: Colourbox.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De politiske ambitioner for brugen af digitale læringsredskaber i folkeskolen er store.

Fra 2012-2017 har kommuner og stat således investeret eller planlagt investereringer i it-infrastruktur og digitale læringsredskaber for mere end to milliarder kroner, oplyser Kommunernes Landsforening.

Laptops og Ipads er efterhånden ved at blive en fast del af undervisningen, men digitale læringsplatforme er endnu relativt nyt i folkeskolen. Mange kommuner afprøver derfor stadig forskellige løsninger og strategier.

Hvor langt er kommunerne og skolerne kommet på området, og hvad er der af muligheder og udfordringer? Både for kommuner, skoler, lærere, forældre og elever.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Nogle kommuner opfordrer forældre til at give deres børn eget it-udstyr med i skole; den såkaldte Bring Your Own Device-strategi. Andre kommuner stiller udstyret til rådighed for alle elever.

Skaber de forskellige strategier ulighed i adgangen til digitale læringsredskaber? Og kan vi risikere, at børn, der ikke har råd til nyt og smart it-udstyr, bliver mobbet af ressourcestærke elever?

Og hvad med lærerne? Er de rustet til at bruge det digitale udstyr, så det kan højne kvaliteten i undervisningen?

Spørgsmål som disse behandles i den kommende tid af Altingets debattører. Mød hele panelet her:

Katja Munch Thorsen
Vicedirektør og områdechef for grundskole i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Katja Munch Thorsen har været ansat som evaluerings- og siden specialkonsulent på EVA siden 2001. Inden da var hun fuldmægtig i skoleafdelingen i Gentofte Kommune. Hun er uddannet Cand.scient.soc. med specialisering i sociologisk samfundsanalyse, Aalborg Universitet

Mette With Hagesen
Landsformand for Skole og Forældre. Mette With Hagensen underviser på Rybners Gymnasium i international økonomi og afsætning og har gennem mere end 20 år arbejdet med uddannelse fra HG til HD. Hun har været skolebestyrelsesmedlem siden 2006 og næsten lige så længe været aktiv i Skole og Forældre. Hun er uddannet cand.merc.int.

Cathrine Hasse
Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Cathrine Hasse er leder af Technucation-projektet, der er et fireårigt projekt om blandt andet læreres teknologi-forståelse. Hun har en kandidatgrad i både kommunikation og antropologi og er p.hd. i antropologi ved Københavns Universitet.

Bjørn Hansen
Formand for Skole og uddannelsespolitisk udvalg, Hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening. Bjørn Hansen er tidligere kredsformand for Holbæk Lærerkreds. Han er uddannet lærer.

Annette Vilhelmsen (SF)
Børne-, familie- og undervisningsordfører. Annette Vilhelmsen har været medlem af Folketinget siden 2011 og partiformand fra 13. oktober 2012 til februar 2014. Hun er tidligere erhvervs- og vækstminister. Annette Vilhelmsen er uddannet cand.pæd. i almen pædagogik ved Danmarks Lærerhøjskole.

Louise Elholm (V)
Folkeskoleordfører. Louise Elholm har været medlem af Folketinget siden 2007. Hun er tidligere børne- og familieordfører. Hun er uddannet cand.polit. ved Københavns Universitet.

Kim Brøbech
Skolechef i Ikast-Brande Kommune. Kim Brøbech har tidligere været skoleleder på Vestre Skole i Silkeborg og medlem af hovedbestyrelsen i Skolelederforeningen. Han er uddannet lærer.

Jesper Bruselius
Viceskoleleder Søndermarksskolen, Vejle Kommune. Jesper Bruselius har tidligere været viceskoleleder på Mølholm Skole i vejle Kommune, derefter skoleleder på Grejsdal Skole, også i Vejle Kommune. Han er uddannet lærer.

 

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00