Debat

Showroomet er fantastisk - men eksporthylden er gabende tom

DEBAT: Vi soler os i udlandets store interesse for vores ældreplejemodel. Men hvordan kommer Danmark ud over rampen og griber chancen for at gengælde efterspørgslen efter konkrete løsninger - inden løbet er kørt, spørger administrerende direktør i Type2dialog Helene Hoffmann.
Foto: Type2dialog.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Helene Hoffmann
Adm. direktør i konsulentvirksomheden Type2dialog

Igennem årtier har Danmark haft fokus på at udvikle kvaliteten af ældre- og sundhedssektoren.

Faktisk er vi en af verdens førende nationer, når det gælder organisering og levering af ydelser, der f. eks relaterer sig til hjemmepleje, plejehjem og sundhedscentre. Derfor har kommunerne i mange år taget godt imod gæster fra udlandet, som ville studere den danske ældreplejemodel. Det gør de fortsat.

Den gode nyhed er, at gæsterne ikke længere kun kommer til Danmark for at se.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Demografien i hele verden gør, at problemerne med at sikre de ældre borgere en værdig alderdom for alvor begynder at melde sig, så nu kommer gæsterne til Danmark for at købe. De starter med at besøge "showroomet", som f. eks er et plejehjem. Enhver forretningsmand/kvinde ville trække på smilebåndet, for gæsterne bliver altid meget imponeret over det danske "showroom", hvilket er en god start.

Den dårlige nyhed er, at når gæsterne fortsætter ind i "eksportbutikken" for at blive kunder og hermed købe en samlet ældreplejemodel, så er eksporthylden gabende tom. Selvfølgelig er der fine delkomponenter til salg, såsom medicin, teknologi, hæve-sænke-senge, et par kurser og en arkitekttegning, men den samlede eksportløsning skal de udenlandske kunder kigge længe efter. Når de potentielle kunder har fået inspiration i det danske showroom, drager de derfor videre til butikken i Sverige, USA og Korea for at prøve lykken.

Skal vi lykkes med at få Danmark endnu mere på verdenskortet og samtidig løfte eksporten af ældreplejens delkomponenter, så skal der mere end et netværk og en OPI-indsats til.

Helene Hoffmann
Adm. direktør i Type2dialog

Hvorfor er det så svært?
Grunden til, at det er så kompliceret, er jo, at den danske ældremodel er sammensat af mange højt specialiserede delkomponenter. Det gælder byggeri, teknologi, arkitektur og facility management. Dertil kommer medicin, ernæring, hjælpemidler, forskning og faglig uddannelse. Herudover lovgivning, kvalitetssystemer, dygtigt fagligt personale og driftsledelse. Hvordan får vi lige samlet disse komponenter til en eksportmodel, som kan lokaltilpasses og eksporteres til indkøbere i f. eks Kina, Polen og Brasilien?

Nogle siger, at hvis bare vi privatiserer sundhedssystemet og den kommunale ældrepleje, så dukker eksportvirksomhederne op af sig selv. Det gør de måske, men hvorfor vente på det? Andre vil sige, at mere offentlig-privat samarbejde er løsningen. Men kan det gøre det? Skal vi lykkes med at få Danmark endnu mere på verdenskortet og samtidig løfte eksporten af ældreplejens delkomponenter, så skal der mere end et netværk og en OPI-indsats til.

Store strategiske eksportkonsortier
Aldrig før er så mange danske ministre draget ud i verden for at profilere den danske ældrepleje og sundhedssektor og indgå politiske aftaler på tværs af landegrænser.

Så den politiske dagsorden er sat - men der mangler eksportløsninger i maskinrummet. Et strategisk tiltag kunne være at etablere fem store kommercielle eksportkonsortier, som inkluderer offentlige og private spillere, der kan, tør og vil tænke ud over deres egne små nicher. Konsortier, som ikke kun mødes i et netværk og snakker om muligheder, men konsortier, hvor alle har fingrene på kogepladen og drager ud og etablerer store demonstrationsprojekter, der samtidig baner vejen for endnu mere eksport af delkomponenterne. Vi kunne med fordel se på, hvordan konsortier og partnerskaber etablerer og driver vindmølleparker, lufthavne og broer rundt om i verden.

Konkrete tiltag
Der skal handles nu, hvis vi vil undgå, at de udenlandske indkøbere efter et besøg i "eksportbutikken" siger som i Kejserens nye klæder: "Jamen, se, han har jo slet ikke noget tøj på!" Men hvem har innovationskraft, power og kapital nok til at gå sammen om at kickstarte det så højt besungne eksporteventyr baseret på vores danske ældresektor? Et eventyr, hvori Danmark om ti år er en markant eksportør inden for etablering, drift og udvikling af helhedsløsninger målrettet den globale voksende ældre-befolkning.

Indledningen på dette kunne eksempelvis indeholde følgende løsningsforslag:

- Fra virksomheders solo-tiltag til etablering af internationale demonstrationsprojekter
- Fra inspirerende netværk til etablering af fem stærke kommercielle eksportkonsortier
- Fra individuelle salgsfremstød til en fælles eksportrettet marketingplatform
- OPI-kommercialisering af offentlige ydelser målrettet eksport
- Risikovillig kapital

Nu gælder det om at få vendt det næste blad.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helene Hoffmann

Velfærdsiværksætter, stifter af Type2dialog
HDA (CBS, 1999)

0:000:00