Debat

3F: Stærke alliancer har skabt stærk vejpakke og basis for fair transport

DEBAT: Otte års intens indsats giver nu resultater på Europas landeveje. Både for chauffører og hæderlige vognmænd. Mere fair konkurrence via stærkere regler og bedre kontrol bliver til virkelighed i hele EU, skriver Jan Villadsen fra 3F.

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Som tidligere eksportchauffør er jeg vant til at kigge i bakspejlet, og når det gælder EU’s vejpakke, er det en lang rejse, der er lagt bag os. Lad os starte i 2013, hvor danskerne mødte ord som cabotage-kørsel, postkasseselskaber og piratkørsel, fordi stærke tv-billeder gang på gang viste usle forhold på landets rastepladser og misbrug af billige chauffører fra Østeuropa.

I 2013 og 2014 havde jeg mange møder med frustrerede chauffører. De krævede handling, for der var forsvundet over 7.000 danske chaufførjob, imens flere østeuropæiske lastbiler kørte gods i Danmark. Jeg var naturligvis enig med chaufførerne. Så enig, at jeg lovede, at mere kontrol, højere bøder og nye EU-regler var mulige. Hvis bare vi var tålmodige og stod sammen. Både med os selv og andre.

Stærke alliancer pressede EU
Nogle af de første aktører, som tog handsken op, var Pia Olsen Dyhr (SF) og Magnus Heunicke (S). Dem havde jeg mange samtaler med, da de var transportministre fra 2013 til 2015. Og de var enige. Vi skulle handle aktivt og gå efter løsninger. Via Folketinget. Og ikke mindst i EU.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Danmark indførte nye regler og højere bøder for ulovlig piratkørsel. Men samtidig var vores transportministre aktivt med til at skabe nye alliancer. Først med Tyskland. Siden med Sverige, Østrig, Frankrig, Italien og en række andre lande, der i den såkaldte Road Alliance lagde maksimalt pres på EU-kommissionen. Sideløbende dannede 3F Transport og chaufførerne alliancer med andre transportforbund i Europa. Og blandt vognmændene skete noget tilsvarende. Ikke mindst takket være DTL-Danske Vognmænd og deres nordiske sammenslutning, NLA.

De stærke alliancer pressede EU-systemet og var stærkt medvirkende til, at EU-kommissionen i 2017 spillede ud med den såkaldte vejpakke. Især i forhold til mulighederne for digital kontrol med lastbilernes kørsel over grænser var EU-Kommissionen fremsynet. Men i forhold til krav om fair konkurrence og lige løn, eksempelvis dansk løn, når man kører i, til og fra Danmark, var EU-Kommissionens løsninger meget komplicerede og svære at kontrollere.

Et mere enkelt forslag fra 3F Transport fik EU-Kommissionens udspil om løn sendt i glemmebogen. For i 2018 og 2019 lykkedes det med intenst lobbyarbejde i Bruxelles og stærke alliancer at få et flertal blandt Europas transportministre og i Europa-Parlamentet med på principperne i forslaget fra 3F Transport om at stille krav om samme løn for samme arbejde, dér hvor det giver mening. Når der køres cabotage-kørsel, kombineret transport og såkaldt tredjelandskørsel, hvor eksempelvis bulgarske lastbiler kører mellem Sverige og Danmark, bør lønnen naturligvis være nordisk. Ikke bulgarsk.

Forslaget samlede flertal i Europa-Parlamentet i solidt samarbejde mellem socialdemokraterne, de liberale og venstrefløjen. Her var de danske parlamentarikere Jens Rohde (RV), Ole Christensen (S) og Rina Ronja Kari (Folkebevægelsen) yderst aktive i forhold til at fremme det danske forslag og sikre, at alliancerne mellem partigrupperne holdt hele vejen.

Sidste afstemning
Den sidste afstemning om vejpakken forventes at blive afholdt i denne måned. Så skal de mange nye regler implementeres, og det er mange forskellige tiltag, der venter virksomheder, der spekulerer i social dumping. For eksempel Kurt Beier Transport A/S og andre danske virksomheder, der har datterselskaber i Østeuropa.

  • Når udenlandske lastbiler kører i Danmark, skal lønnen være dansk imens. Uanset om lastbilerne kører cabotage i Danmark eller eksportkørsel til Danmark fra Tyskland, Italien eller andre destinationer uden for virksomhedens registreringsland.
  • Hver ottende uge skal lastbiler hjem til det land, hvor deres virksomhed har hjemme. Det skal blandt andet bekæmpe postkasseselskaber. 
  • Når udenlandske vognmænd har kørt tre cabotage-ture i Danmark, skal lastbilen ud af Danmark og blive væk i fire døgn.
  • Alle lastbiler skal have en ny generation digitale kontrolapparater monteret, der kan vise myndighederne, hvor lastbil og chauffør har været, og om chaufføren holder lovpligtigt hvil.

Reglerne om løn kommer til at gælde lastbiler, busser og varebiler. Der kommer et stærkere samarbejde mellem myndighederne i EU’s medlemslande og et register over problematiske virksomheder, der risikerer ekstra kontrol eller køreforbud. Store dele af kontrollen bliver digital, og der bliver mindstekrav til, hvor mange køretøjer der skal kontrolleres.

Derfor har 3F Transport store forventninger til vejpakken med sikring af fair konkurrence og bedre vilkår for chaufførerne, og i Danmark er transportminister Benny Engelbrecht gået i front med skrappe regler for udenlandske turistbusser. Samtidig har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard samlet et stort flertal bag en revision af godsloven og busloven, så der stilles krav om dansk løn for kørsel i Danmark. I god tid før vejpakken træder i kraft.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00