Aarhus-rådmand vil hellere udvide veje end bygge mere letbane

MOBILITET: En investering for milliarder er ifølge Aarhus Kommunes rådmand for miljø og teknik, Bünyamin Simsek (V), nødvendig for at bremse trængslen i byen. Han vil lægge det lokale flertals letbaneplaner i graven, hvis han kan.

Venstre støtter ikke længere etablering af letbane i Aarhus. Kommunens rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek, vil hellere investere i vejene.
Venstre støtter ikke længere etablering af letbane i Aarhus. Kommunens rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek, vil hellere investere i vejene.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Mens regeringen lægger an til finanslovsforhandlinger, så gør de lokale folkevalgte i Aarhus Kommune klar til at lægge arm om næste års budget.

Både på Christiansborg og i Aarhus byråd vil investeringer i fremtidens infrastruktur være en del af forhandlingerne.

Regeringen vil have i baghovedet, at der inden længe skal forhandles en ny stor investeringsplan på plads, mens der i Aarhus netop er lagt en plan på bordet for asfalt og kollektiv trafik for et tocifret milliardbeløb.

Men her hører ligheden også op. For mens regeringens ministre trækker på samme hammel, så er det i Aarhus en rådmand fra et mindretalsparti, der står bag den nye lokale investeringsplan.

Rådmandens prioritering er helt skæv. Skal vi løse trængslen og det endnu større problem med klima, så skal den kollektive transport løftes.

Anders Winnerskjold (S)
Politisk ordfører i Aarhus byråd

Nemlig Bünyamin Simsek (V), der er daglig politisk ansvarlig for kommunens forvaltning for teknik og miljø.

”Trafikken stiger, og der er allerede nu et stort trafikpres. Vi ser ind i stor vækst i befolkning og arbejdspladser. Derfor er der nødt til at ske noget, det er byrådet nødt til at indse, og det er dyrt,” siger Bünyamin Simsek.

Koster en milliard om året
Skal alle projekterne i hans forvaltnings bud på en fremtidssikring af Aarhus Kommunes infrastruktur føres ud i livet, vil det koste i størrelsesordenen 16 milliarder kroner frem mod 2035.

Heraf skal godt 12 milliarder kroner bruges til vejinvesteringer og til at forberede den nødvendige el-infrastruktur til elbilernes indtog. 3 milliarder skal bruges til at forbedre den kollektive trafik, mens godt 1,5 milliarder skal bruges på intelligent trafikstyring og bedre forhold for cyklister.

Bünyamin Simsek gør det dog klart, at kataloget ikke udelukkende afspejler hans politiske prioriteringer. For så ville investeringer i udvidelsen af den aarhusianske letbane ikke indgå.

0:000:00