EL vil køre tog med 250 km/t. hele vejen fra København til Fredericia

INTERVIEW: DF er ikke længere nødvendig for at sikre flertal for Togfonden. Det vil Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, udnytte til at komme hurtigt i gang og forberede endnu en strækning til højhastighedstog.

Enhedslisten vil sætte turbo på Togfonden. Både i praktisk og politisk, lyder det fra partiets transportordfører, Henning Hyllested.
Enhedslisten vil sætte turbo på Togfonden. Både i praktisk og politisk, lyder det fra partiets transportordfører, Henning Hyllested.Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Kort inden folketingsvalget havde den politiske aftale om Togfonden kurs mod graven. Men med valget i bakspejlet er aftalen fra 2014 tilbage med fornyet styrke.

For selvom Dansk Folkeparti har trukket sin støtte til aftalen for at komme med i VLAK-regeringens investeringsplan for infrastrukturen, så har de øvrige forligspartier nu igen flertallet på deres side.

Derfor er der ingen grund til at tøve med at vække nyt liv i omdiskuterede projekter som en ny bro over Vejle Fjord og højhastighedsbanen i Østjylland, der ellers har været ved at sygne hen efter fire år med borgerlig regering. I hvert fald ikke, hvis det står til Enhedslisten.

"Det nye flertal skal udmønte sig meget hurtigt på det her. Formentlig i forlængelse af regeringsforhandlingerne. Vi skal have genbekræftet forliget, og at vi alle sammen er indstillet på at køre det igennem fuldt ud, som det ligger," siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Vi er ikke umiddelbart indstillet på at lade Togfondens investeringer indgå i en større infrastrukturplan.

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

Gør klar til hurtigere tog
Står det til ham, er det imidlertid ikke nok blot at gennemføre de projekter, som allerede ligger i Togfonden. Han vil også have en mere ambitiøs hastighedsopgradering af strækningen mellem Odense og Ringsted end den, der allerede er vedtaget.

En opgradering, som var en del af aftalen om den grønne infrastrukturfond fra 2009, men som først for nyligt er blevet besluttet i praksis med et aktstykke i Folketinget.

"Men der er kun lagt op til en opgradering til 200 km/t. Og når strækningen fra København til Ringsted nu er lavet til 250 km/t., så er det da fuldkommen blødt ikke at forlænge den hastighed frem til Odense," siger Henning Hyllested.

Han har ikke mindst hæftet sig ved, at den fungerende transportminister, Ole Birk Olesen (LA), ved den nylige åbning af den nye Ringstedbane gjorde det klart, at det kun var en begrænset merudgift at opgradere fra til 250 km/t. fremfor 200 km/t.

Kryds Vestfyn med 250 km/t.
Herudover vil Henning Hyllested også have en ny bane hen over Vestfyn gjort klar til tog med en topfart på 250 km/t. Det vil betyde, at man på alle hovedstrækninger mellem Fredericia og København vil kunne køre med op til den fart.

0:000:00