Debat

Flypersonale: Støt vores grønne ambitioner frem for at straffe dem

DEBAT: En afgift med det ene formål at begrænse luftfart vil betyde, at tæppet trækkes væk under dem, der lige nu satser på den nødvendige grønne omstilling, skriver Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union. 

En EU-afgift er at foretrække, da det udelukker mulighederne for spekulation i udnyttelse af forskellene mellem de enkelte landes klima-ambitioner, skriver Thilde Waast.
En EU-afgift er at foretrække, da det udelukker mulighederne for spekulation i udnyttelse af forskellene mellem de enkelte landes klima-ambitioner, skriver Thilde Waast.Foto: pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thilde Waast 
Formand, Flyvebranchens Personale Union 

Flyenes CO2-udledning skal reduceres.  

Det er også holdningen hos Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er fagforbund for kabineansatte og piloter på flyene i Danmark, Færøerne og Grønland. 

FPU mener, at den danske luftfartsbranche skal have politisk støtte og ikke pisk for sine ambitioner om at gøre dansk luftfart CO2-neutral.  

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. 

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I valgkampe afkræves politikerne hurtige svar på komplekse problemstillinger. Derfor har debatten om luftfartens CO2-bidrag også været en enten-eller-debat om, hvorvidt flyrejser skal gøres dyrere eller ej.  

Nu er valgkampen forbi, og vi håber, at den nye regering, der forhåbentligt præsenteres inden længe, kan blive enig om løsninger, der rent faktisk bidrager til reduktion af CO2-udledningen og hjælper dansk luftfart til at være klimafrontløbere i EU.  

I en branche præget af benhård konkurrence vil en afgift både tage økonomiske ressourcer, der ellers kunne bruges på grøn udvikling, og koste arbejdspladser.  

Thilde Waast
Formand, Flyvebranchens Personale Union

Danske luftfartsselskaber forstår alvoren 
Vi oplever arbejdsgivere, der tager problemet meget seriøst, også langt mere seriøst end andre europæiske luftfartsselskaber.  

Branchen i Danmark har ambitiøse målsætninger om 100 procent CO2-kompensation for indenrigstrafikken allerede i 2020 og komplet CO2-neutralitet i 2050. Disse ambitioner bør støttes og ikke straffes med ufornuftige afgifter.  

En afgift med det ene formål at begrænse luftfart vil betyde, at tæppet trækkes væk under de selskaber, der lige nu satser på den nødvendige omstilling. 

I en branche præget af benhård konkurrence vil en afgift både tage økonomiske ressourcer, der ellers kunne bruges på grøn udvikling, og koste arbejdspladser.  

Dette bekræftes senest af en rapport udarbejdet for Europa-Kommissionen. Her estimeres det, at en afgift vil koste 450 arbejdspladser alene i dansk luftfart, svarende til lidt mere end hver tiende stilling.  

Læs også

EU-afgift frem for en national 
SAS er en af de allermest ambitiøse selskaber, når det kommer til at reducere CO2-udledningen. 

Men SAS har også sin primære produktion i nordiske lande, der enten allerede har (eller har varslet) en afgift. Derfor står SAS til at blive ramt relativt voldsomt af nationale afgifter, alt imens et selskab som Ryanair, der mestendels flyver med baser uden for Norden, rammes i mindre grad af for eksempel en national afgift i Danmark.  

Ryanairs CEO, Michael O’Leary, benægter i øvrigt luftfartens klimapåvirkning og har absolut ingen ambitioner om at skulle reducere Ryanairs CO2-udledning – til trods for at Ryanair er Europas tiendestørste udleder af CO2.  

Den forkerte afgift skader de luftfartsselskaber, der har grønne ambitioner. Herudover kan det også vise sig at blive en ulempe for de nordiske selskaber, der netop lægger en dyd i at behandle deres ansatte godt.  

Derfor mener vi selvfølgelig, at en EU-afgift vil være at foretrække, da det vil lukke mulighederne for spekulation i udnyttelse af forskellene mellem de enkelte landes klimaambitioner.  

Vi skal også flyve i fremtiden  
Vi er dog ikke komplet afvisende over for en dansk form for afgift.  

Det er dog altafgørende, at afgiften krone for krone bruges til at øge branchens grønne omstilling.  

En omstilling, der som sagt er godt i gang. Forskere og grønne organisationer samarbejder lige nu med luftfartsbranchen om konkrete projekter med det formål at reducere CO2-udledningen.  

Senest er luftfartsbranchen og Landbrug og Fødevarer gået sammen om et initiativ med det formål at producere klimaneutralt brændstof i Danmark. Et godt eksempel på et projekt, der skal have politisk medvind.  

Kort sagt: Vi skal også flyve i fremtiden. Vi skal bare flyve smartere og grønnere. Dansk luftfart har taget et stort og modigt skridt, så nu handler det om at skabe rammer, der ikke bremser omstillingen, som branchen er godt i gang med. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thilde Waast

Formand, Flyvebranchens Personale Union

0:000:00