Nye klimaforhandlinger: Støttepartier presser regeringen om biobrændstof

FORHANDLINGER: Onsdag starter forhandlingerne om, hvad der skal ske med iblandingskravet til benzin og diesel. Vi skal væk fra den gamle ordning, lyder det fra regeringens støttepartier. DF ønsker ”Plan B” til elbilskommissionen.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Onsdag eftermiddag skydes en tætpakket efterårssæson igang for Folketingets klimaordfører, når de er inviteret over til Dan Jørgensens (S) klimaministerium for at følge op på et uskønt forløb om iblandingskravet til benzin og diesel.

Fakta
Sagen kort

Biobrændstof
kaldes også for bioethanol og omdeles ofte i to generationer.
Førstegenerations biobrændstof er lavet af produkter, der potentielt også kan spises. Det kan være raps, majs, soja, korn og palmeolie. Andengenerations biobrændstof er lavet på restprodukter og kaldes også for avanceret biobrændstof. Det kan være halm, affald eller træflis. 

EU's krav om grøn transport
Det fremgår af EU’s direktiv 2009/28/EF, at 10 procent af energiforbruget anvendt på vej og bane i 2020 skal udgøres af vedvarende energi. 
I Energiaftalen af 22. marts 2012 fremgår det, at man i 2020 agter at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 procent til 10 procent, medmindre der kan identificeres mere hensigtsmæssige måder at opfylde direktivets krav på. Kort før jul sidste år blev kravet hævet fra 5,75 til 7,6 procent for, at Danmark kunne leve op til EU-målet i 2020.

Ny løsning
Da aftalen om at hæve iblandingskravet i 2020 blev indgået var der bred enighed om, at der skulle findes en mere langsigtet løsning. I 
februar vedtog et flertal i Folketinget, at forhandlingerne skulle indledes inden sommerferien. Men kort efter ramte coronakrisen landet, og i maj meddelte Dan Jørgensen i et folketingssvar, at han nok først ville tage hul på forhandlingerne til efteråret. Det mente et flertal i Folketinget var at se bort fra vedtagelsen fra februar og klimaministeren fik derfor en "næse" for klimanøl. Onsdag har han så indkaldt til forhandlinger. 

Få dage inden sommerferien kulminerede det nemlig foreløbigt med en næse til ministeren for ikke at have indkaldt til forhandlinger om at rette op på ordningen, som var blevet kritiseret bredt for at være en ”lappeløsning.”

Nu begynder forhandlingerne så, og står det til regeringens støttepartier skal den nuværende ordning snart skrottes.

”Vi skal væk fra det gamle regime, hvor vi forsøger at gøre transporten grøn med iblandingskrav. Istedet skal der sættes krav om CO2-fortrængning. Så tankegangen skal vendes," siger SF's klimaordfører Signe Munk og tilføjer:

Hvis vi ikke lige kan omsætte anbefalingerne fra elbilskommissionen til konkret politik med det samme, så skal vi have en Plan B for, hvad vi kan gøre på kort sigt.

Morten Messerschmidt (DF)
Klima- og energiordfører

"Det betyder, vi skal væk fra en ordning om, hvor meget bestemte biobrændstoffer skal iblandes i benzin- og dieseltanken, og hen til en, der handler om, hvor meget CO2, der kan fortrænges. Med fokus på klimapåvirkning frem for iblanding vil flere teknologier byde ind, og vil sikre en reel klimaeffekt,” siger SF’s klimaordfører Signe Munk.

Række ønsker til forhandlinger
Baggrunden for forhandlingerne er, at den nuværende biobrændstoflov stiller krav til brændstofleverandørerne om at iblande en bestemt andel biobrændstoffer i benzin og diesel. Iblandingskravet blev sat op af S-regeringen for et lille år siden fra 5,75 til 7,76 procent.

Det skete for, at Danmark kunne leve op til EU-kravet om at 10 procent af energien i transportsektoren skal komme fra vedvarende energi i 2020. Men det højere krav til iblanding gælder kun til årsskiftet for så at falde igen.

Det er ikke holdbart, da det faktisk kan ende med at få CO2-udslippet fra transportsektoren til snart at stige, mener støttepartierne. De er både kritiske over for den nuværende reguleringsmekanisme med iblandingskrav og ønsker en langsigtet løsning i stedet for manøvren med at leve op til et EU-mål i et enkelt år.

”Forløbet op til den nuværende aftale var ikke kønt og blev landet i 11. time. Det tror jeg ikke noget ønsker at gentage, så det er godt at komme i gang med forhandlingerne allerede nu,” siger klimaordfører Ruben Kidde fra Radikale og kridter op, hvad partiet håber at få ud af forhandlingerne:

0:000:00